Lejeloven-2019 § 90
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 90 har stor betydning for lejere, der driver erhverv fra lejede lokaler.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 927 af 11.9.2019
Vil lejeren godkende opsigelsen, men kræve erstatning efter § 89, skal lejeren meddele udlejeren dette senest 6 uger efter, at opsigelsen er kommet frem til ham.
Stk. 2. Lejeren må endvidere anlægge sag ved boligretten senest 6 uger efter udløbet af den i stk. 1 nævnte frist.
§ 90 har stor betydning for lejere, der driver erhverv fra lejede lokaler. Bestemmelsen sikrer, at lejeren ikke mister muligheden for at kræve erstatning efter § 89, hvis lejemålet opsiges af udlejer, selvom lejeren accepterer opsigelsen. Fristen er skarp: Lejeren må ikke lade mere end 6 uger gå fra, at opsigelsen er kommet frem, før han eller hun meddeler udlejeren, at man ønsker erstatning. Overskrides fristen, fortabes muligheden for at kræve kompensation for fx flytteomkostninger eller tab ved at måtte flytte virksomheden. Formålet med reglen er, at begge parter omgående får klarhed over, om et erstatningsspørgsmål vil opstå, så udlejeren kan forholde sig til risikoen. § 90 bør ses i sammenhæng med de øvrige regler om erhvervslejeres særlige beskyttelse ved opsigelse.
Eksempler
Lejer kræver flytteerstatning
En købmand modtager opsigelse af sit butikslokale og meddeler udlejer inden 6 uger, at han accepterer opsigelsen, men vil kræve erstatning for flytteudgifter.
Tidsfrist overses
En frisør accepterer opsigelsen, men glemmer at kræve erstatning inden fristen. Frisøren mister retten til erstatning.
Erstatningskrav gives skriftligt
En guldsmed sender udlejer en mail fire uger efter opsigelsen og oplyser, at hun kræver erstatning efter § 89. Udlejer informeres rettidigt.
- •Man kan altid kræve erstatning, uanset hvornår efter opsigelsen.
- •Fristen gælder ikke, hvis man har mundtligt nævnt erstatning overfor udlejer.
- •Reglen gælder også for private boliglejemål.
Hvad sker der, hvis lejeren glemmer at kræve erstatning inden for fristen?
Lejeren mister retten til at kræve erstatning, hvis det ikke meddeles udlejeren senest 6 uger efter opsigelsen er modtaget.
Skal kravet om erstatning være skriftligt?
Loven siger ikke specifikt, at det skal være skriftligt, men det er altid klogt at dokumentere sin henvendelse for bevisets skyld.
Gælder § 90 for boliglejemål?
Nej, § 90 gælder situationer hvor lejeren driver erhvervsvirksomhed i det lejede og ønsker erstatning ved opsigelse.
Kan jeg fortryde, hvis jeg først har accepteret opsigelsen uden at kræve erstatning?
Hvis 6 ugers fristen er overskredet, bortfalder muligheden for at kræve erstatning – beslutningen er da endelig.
Hvad bør meddelelsen til udlejeren indeholde?
Det er tilstrækkeligt, at lejeren påpeger, at opsigelsen accepteres, men at der vil blive krævet erstatning efter § 89.
Velkommen! Stil bare dit spørgsmål om § 90.
Velkommen! Stil bare dit spørgsmål om § 90.