Lejeloven-2019 § 46b

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 46b er en skærpet beskyttelsesbestemmelse til fordel for lejere, hvor retten til varme eller opvarmning af brugsvand er tilsidesat af udlejeren.

Lovtekst – § 46b

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 927 af 11.9.2019

Undlader en udlejer, som skal levere varme og opvarmning af brugsvand, jf. § 36, at lade ejendommen forsyne med energi til opvarmning, og afhjælper han ikke straks manglen efter påkrav herom, jf. § 11, stk. 1, skal kommunen på begæring af en lejer af en beboelseslejlighed lade ejendommen forsyne med energi til opvarmning for udlejerens regning, herunder kan kommunen indfri restancer, der er til hinder for fortsat levering.

Stk. 2. Bliver el- eller vandforsyningen til en ejendom, hvor udlejeren skal levere el eller vand, afbrudt på grund af manglende betaling fra udlejeren, og afhjælper udlejeren ikke straks manglen efter påkrav herom, jf. § 11, stk. 1, skal kommunen på begæring af en lejer af en beboelseslejlighed for udlejerens regning sikre, at el- og vandforsyningen genoptages.

Stk. 3. Beløb, som kommunen har lagt ud efter stk. 1 og 2, forrentes med den rente, der er fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, i lov om renter ved forsinket betaling m.v., fra tidspunktet for kommunens udbetaling. Som gebyr kan kommunen kræve 100 kr. med tillæg af 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr. Det i 2. pkt. nævnte beløb er opgjort i 1994-niveau og reguleres en gang årligt med 2,0 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. For 1998 og fremover reguleres beløbet efter 1. pkt.1) i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 4. Beløb efter stk. 3 har samme fortrinsret i ejendommen som ejendomsskatter. Beløbene kan inddrives efter de regler, der gælder for inddrivelse af ejendomsskatter.

Praktisk betydning

§ 46b er en skærpet beskyttelsesbestemmelse til fordel for lejere, hvor retten til varme eller opvarmning af brugsvand er tilsidesat af udlejeren. Hvis udlejeren ikke sørger for at ejendommen forsynes med energi til opvarmning, og han heller ikke straks udbedrer manglen efter påkrav (jf. § 11), kan lejeren henvende sig til kommunen. Kommunen har herefter pligt til at sørge for, at ejendommen bliver forsynet med energi på udlejerens regning. Kommunen kan også indfri eventuelle restancer, så forsyningen kan genoptages, for eksempel hvis udlejeren har forsømt at betale el- eller varmeregninger. Dermed fungerer bestemmelsen som et vigtigt sikkerhedsnet for lejere, så de ikke bliver gidsler i et brud mellem udlejer og forsyningsselskab. Praksis viser, at reglerne særligt er relevante, hvis udlejeren bevidst eller på grund af økonomiske vanskeligheder undlader sine forpligtelser, men også i tilfælde af manglende vedligeholdelse eller nøl. Kommunen kan efterfølgende opkræve beløbet med fortrinsret som ejendomsskat og eventuelt pålægge gebyr og renter. Bestemmelsen udvider kort sagt lejerens retssikkerhed og understreger, at adgang til varme ikke kan bruges som pression eller blive en hævnaktion fra udlejerens side.

Eksempler

  • Udlejer stopper varmen midt om vinteren

    En udlejer undlader at betale for fjernvarme, og forsyningen afbrydes. Lejer får ikke varme efter påkrav, og kommunen genetablerer varmeforsyningen, som udlejer betaler for.

  • Manglende reaktion på lejerens påkrav

    Lejer påtaler manglende varme, men udlejer reagerer ikke. Kommunen går ind, får igangsat varme igen og sender regningen til udlejer.

  • Restance på energiregningen

    Udlejer har opbygget gæld til energiselskabet. Kommunen indfrier restancen for at undgå afbrydelse af varme og opkræver beløbet hos udlejer med fortrinsret.

Almindelige misforståelser
  • At lejere altid selv skal betale, hvis kommunen genetablerer varmeforsyningen.
  • At kommunen kun hjælper, hvis samtlige lejere klager.
  • At bestemmelsen giver kommunen ret til at overtage ejendommens drift permanent.
Almindelige spørgsmål

Kan lejeren selv kontakte kommunen, eller skal alle lejere gå sammen?

En enkelt lejer af en beboelseslejlighed kan henvende sig. Det er ikke et krav, at flere lejere går sammen.

Skal kommunen betale udgiften i sidste ende?

Nej, kommunen lægger ud, men kan opkræve alle udgifter, inklusive gebyr og renter, hos udlejeren med samme fortrinsstilling som for ejendomsskatter.

Gælder bestemmelsen kun for varme og opvarmning af brugsvand?

Ja, men tilsvarende regler findes i samme paragraf for el- og vandforsyning, som også kan genetableres på udlejers regning ved afbrydelse på grund af udlejerens skyld.

Hvad hvis udlejeren straks leverer varmen efter påkrav?

Så bliver kommunen ikke involveret. Kommunen handler kun, hvis udlejer ikke straks afhjælper efter påkrav fra lejer.

Kan udlejeren undgå regningen, hvis han senere betaler energiregningen direkte?

Nej, hvis kommunen allerede har lagt ud eller genetableret forsyningen, kan de kræve hele beløbet tilbagebetalt med fortrinsret.

Relaterede paragraffer
  • § 11

    Henviser til påkrav og skærper udlejerens afhjælpningspligt – nødvendigt for kommunens adgang til at gribe ind.

  • § 36

    Afgør, hvornår udlejeren har forsyningspligten (varme og brugsvand) og dermed udløser § 46b.

  • § 46b, stk. 2

    Udvider hovedreglen fra varme til også at gælde el- og vandafbrydelser.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg endelig til regler om varme og forsyning.

Foreslåede spørgsmål
Hvad kan jeg gøre, hvis min udlejer nægter at levere varme?
Hvordan fungerer kommunens rolle ved manglende varmeforsyning?
Kan kommunen kræve betaling direkte fra udlejeren?