Lejeloven-2019 § 41

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 41 giver lejere, beboerrepræsentanter eller udlejeren mulighed for at ændre fordelingen af varmeudgifter fra at bygge på bruttoetageareal eller rumfang til et system, hvor forbruget måles af individuelle varmefordelingsmålere.

Lovtekst – § 41

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 927 af 11.9.2019

Fordeles udgifterne til varme, jf. § 37, stk. 3 og 4, efter bruttoetageareal eller rumfang, kan udlejer, beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne kræve, at fordelingen fremover skal ske på grundlag af egnede varmefordelingsmålere. Udlejeren kan kræve, at fordelingen af udgiften til opvarmning af brugsvand fremtidig skal ske på grundlag af målere, hvis installation af målere til måling af forbruget af opvarmet brugsvand er påbudt i henhold til lov. Beslutninger efter 1. og 2. pkt. er bindende for alle lejere uanset tidligere aftaler.

Stk. 2. Leverer udlejeren henholdsvis vand og køling, og er udgiften hertil indeholdt i lejen, kan beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne kræve, at fordelingen af udgiften fremover skal ske på grundlag af egnede forbrugsmålere. Udlejeren kan kræve, at fordelingen af udgifterne i 1. pkt. fremtidig skal ske på grundlag af egnede forbrugsmålere, hvis installation af forbrugsmålere til måling af forbruget af vand og køling er påbudt i henhold til lov. Beslutninger efter 1. og 2. pkt. er bindende for alle lejere uanset tidligere aftaler.

Stk. 3. Udlejeren kan modsætte sig gennemførelse af en beslutning efter stk. 2, 1. pkt., hvis udlejeren kan godtgøre, at gennemførelsen ikke kan anses for at være rimelig og hensigtsmæssig.

Stk. 4. Udgifter som følge af ændret fordeling efter stk. 1 og 2 betragtes som forbedring.

Stk. 5. Beslutninger efter stk. 1 og beslutninger efter stk. 2 vedrørende køling kan gennemføres med 6 ugers varsel til en regnskabsperiodes begyndelse. Beslutninger efter stk. 2 vedrørende vand kan gennemføres med 6 ugers varsel og inden for en periode, der må anses for rimelig i forhold til omfanget af den samlede forbedring.

Praktisk betydning

§ 41 giver lejere, beboerrepræsentanter eller udlejeren mulighed for at ændre fordelingen af varmeudgifter fra at bygge på bruttoetageareal eller rumfang til et system, hvor forbruget måles af individuelle varmefordelingsmålere. Dette betyder, at lejere, som føler sig uretfærdigt behandlet ved en arealbaseret fordeling – fx fordi de bruger mindre varme – kan kræve en mere retfærdig brugerbaseret model. Omvendt kan udlejeren kræve, at udgifter til opvarmning af brugsvand fremover skal fordeles efter målere, hvis særlovgivning kræver disse installationer. Når beslutningen om at skifte fordelingsmodel er truffet af flertallet, en beboerrepræsentant eller udlejeren, bindes alle lejere, også selvom de har individuelle aftaler, der foreskriver andet. Bestemmelsen er indført for at fremme en mere præcis og retfærdig fordeling af varmeudgifter og understøtte energibesparelser. Bestemmelsen har stor betydning i ejendomme, hvor energiforbruget er et centralt stridspunkt, og den sikrer, at ingen enkeltlejer kan blokere for overgangen til målerbaseret afregning, hvis et flertal ønsker det.

Eksempler

  • Lejere kræver varmemålere

    Lejlighedernes varmeudgifter fordeles efter areal, men et flertal af lejere ønsker fremover brugerbaseret fordeling. De kræver varmefordelingsmålere installeret efter § 41.

  • Udlejer indfører målere for brugsvand

    Ny lov kræver målere til opvarmet brugsvand. Udlejeren beslutter, at fremtidig fordeling af udgiften sker efter målt forbrug, hvilket gælder for alle lejere.

  • Tidligere aftale tilsidesættes

    En enkelt lejer har en særlig aftale om varmefordeling efter areal, men da et flertal beslutter målerbaseret fordeling, bortfalder denne aftale automatisk.

Almindelige misforståelser
  • Enkeltlejere kan blokere for indførelse af fordelingsmålere, hvis de ikke ønsker det.
  • Tidligere indgåede aftaler beskyttes mod ændring, selv ved flertalsbeslutning.
  • Udlejeren kan altid ensidigt bestemme fordelingen af varmeudgifter uden flertal eller lovhjemmel.
Almindelige spørgsmål

Kan jeg som enkelt lejer modsætte mig indførsel af varmefordelingsmålere?

Nej, hvis beslutningen træffes af beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne, er det bindende for alle – også individer med tidligere aftaler.

Er det udlejeren eller lejerne, der betaler for installationen af målere?

Udgifter, der følger af ændret fordeling, anses som forbedring og ligger derfor normalt hos udlejeren, men kan udmøntes som forbedringsforhøjelse.

Kan udlejeren selv beslutte målerbaseret fordeling af opvarmet brugsvand?

Ja, hvis installationen kræves ved lov, kan udlejer kræve fordelingen sker efter målere – uanset tidligere aftaler.

Gælder beslutningen om fordeling fremover for nye lejere?

Ja, alle nuværende og fremtidige lejere bindes af beslutningen, så længe metoden fastholdes.

Relaterede paragraffer
  • § 37

    Definerer, hvordan udgifter til varme og opvarmning af brugsvand skal regnskabsføres og opgøres.

  • § 40

    Reglerne for fordeling af varmeudgifter – enten ved målere eller areal – fremgår her.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Stil frit spørgsmål om § 41 i lejeloven.

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder det for mig, hvis der indføres varmefordelingsmålere?
Hvordan kan et flertal af lejere ændre varmefordelingen?
Mister jeg min gamle aftale om varmebetaling nu?