- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 64
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 64 står som et centralt værn for domstolenes uafhængighed i Danmark.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Dommerne har i deres kald alene at rette sig efter loven. De kan ikke afsættes uden ved dom, ejheller forflyttes mod deres ønske, uden for de tilfælde, hvor en omordning af domstolene finder sted. Dog kan den dommer, der har fyldt sit 65. år, afskediges, men uden tab af indtægter indtil det tidspunkt, til hvilket han skulle være afskediget på grund af alder.\n\n
§ 64 står som et centralt værn for domstolenes uafhængighed i Danmark. Reglen fastslår, at dommere kun må følge loven i deres embedsførelse. De må altså ikke tage hensyn til politiske, økonomiske eller administrative interesser, men alene afgøre sager på grundlag af gældende ret. Dommere har desuden en høj grad af stillingsbeskyttelse: De kan ikke afsættes uden retslig afgørelse, og mod deres ønske kan de ikke forflyttes – undtagen hvis domstolene omorganiseres. Der er dog én undtagelse: Når en dommer fylder 65 år, kan vedkommende afskediges, men uden økonomisk tab før den almindelige pensionsalder. Denne beskyttelse har historisk været helt afgørende for at opretholde borgernes tillid til domstolssystemet og sikre adskillelsen mellem statsmagterne. I praksis betyder det, at dommere kan dømme magthavere – også regeringen – uden frygt for repressalier.
Eksempler
Vurdering af lovligheden af myndigheders beslutninger
En dommer tager stilling til, om en offentlig myndighed har overskredet sine beføjelser uden at være påvirket af politiske ønsker eller trusler om konsekvenser.
Beskyttelse mod politisk fyring
En dommer, der afsiger en kontroversiel dom, kan ikke afskediges alene fordi dommen er upopulær i regeringskredse. Kun en domstol kan beslutte en afskedigelse.
Afskedigelse efter 65-års-alder
En dommer fylder 65 år og afskediges administrativt, men beholder sin indtægt indtil den fastsatte afgangsalder for dommere, således at afskedigelsen ikke bruges til at presse eller straffe.
- •At dommere kan fjernes af en minister eller regering uden retslig proces.
- •At dommere selv vælger, hvilke love de vil følge.
- •At dommere bliver automatisk fyret, når de fylder 65.
Kan regeringen eller Folketinget fyre en dommer?
Nej, en dommer kan kun afsættes ved dom; det kræver altså en retslig afgørelse.
Hvad betyder det, at dommerne kun må rette sig efter loven?
Det betyder, at de skal være upartiske og ikke lade sig styre af andet end gældende ret i deres afgørelser.
Er det muligt at flytte en dommer mod vedkommendes ønske?
Kun ved domstolenes omordning – fx hvis domstolsstrukturen ændres grundlæggende – kan en dommer forflyttes mod sin vilje.
Mister en dommer sin løn, hvis han afskediges ved 65 år?
Nej, dommeren beholder indtægten indtil det tidspunkt, hvor vedkommende normalvis ville have opnået afgangsalderen.
- § 61
§ 61 fastslår, at den dømmende magt kun kan ordnes ved lov – et fundament for domstolenes organisatoriske uafhængighed.
- § 62
Sikrer adskillelse mellem domstole og forvaltning, og dermed dommernes uafhængighed.
- § 27
Omhandler generelle regler for ansættelse og afskedigelse af tjenestemænd, men med henvisning til særligt stærk beskyttelse af dommere.
Velkommen! Få svar om dommeres uafhængighed her.
Velkommen! Få svar om dommeres uafhængighed her.