Grundloven § 62

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 62 fastslår et fundamentalt princip for det danske retssamfund: Domstolenes arbejde med at pådømme sager (retsplejen) skal altid holdes skarpt adskilt fra den udøvende forvaltningsmyndighed.

Lovtekst – § 62

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 169 af 5.6.1953

Retsplejen skal stedse holdes adskilt fra forvaltningen. Regler herom fastsættes ved lov.\n\n

Praktisk betydning

§ 62 fastslår et fundamentalt princip for det danske retssamfund: Domstolenes arbejde med at pådømme sager (retsplejen) skal altid holdes skarpt adskilt fra den udøvende forvaltningsmyndighed. Med andre ord må embedsmænd og politikere aldrig blande sig i domstolenes konkrete sagsbehandling eller afgørelser. Tanken er, at retsvæsenet skal stå uafhængigt, så ingen kan misbruge magten til at tilgodese egne eller statens interesser i retssager. Denne adskillelse har været afgørende i udviklingen af et retssamfund uden magtmisbrug og politiske domme. Paragraffen forpligter Folketinget til at fastsætte regler, der sikrer adskillelsen, f.eks. i retsplejeloven og i domstolsloven. Dermed er § 62 retsstatens værn mod, at staten selv bliver dommer i egne sager – og sikrer borgernes retssikkerhed.

Eksempler

  • Domstolene dømmer i straffesager

    Når en borger er tiltalt for en forbrydelse, kan det kun være domstolene, ikke politiet eller et ministerium, der træffer afgørelse om skyld og straf.

  • Tvister med det offentlige

    Hvis en borger klager over en myndigheds beslutning, kan sagen, hvis nødvendigt, indbringes for domstolene, ikke afgøres endeligt af forvaltningen selv.

  • Ingen domstolsafgørelser i ministerierne

    Selv om Justitsministeriet arbejder med lovgivning og retningslinjer, har ministeren ingen ret til at gribe ind i konkrete domme eller sager under behandling.

Almindelige misforståelser
  • Nogle tror, at ministeriet kan ændre domstolens afgørelser – det kan det ikke.
  • Det misforstås ofte, at statsforvaltningen må dømme i egne sager.
  • Man forveksler tit rådgivning fra ministerier med egentlige domstolsafgørelser.
Almindelige spørgsmål

Hvorfor er det vigtigt at holde retsplejen adskilt fra forvaltningen?

Det sikrer uafhængige domstole, så borgerens retssikkerhed ikke undermineres af politiske eller administrative interesser.

Hvem beslutter reglerne for adskillelsen?

Reglerne fastsættes ved lov af Folketinget, fx gennem retsplejeloven og domstolsloven.

Kan et ministerium træffe afgørelse i retssager?

Nej, ministeriet kan ikke blande sig i konkrete retssager eller domstolenes afgørelser; det er i strid med princippet i § 62.

Gælder adskillelsen kun ved straffesager?

Nej, adskillelsen gælder alle typer sager, både straf-, civil- og forvaltningssager.

Hvad sker der, hvis forvaltningen blander sig alligevel?

Det vil kunne påklages og kan føre til, at en afgørelse erklæres ugyldig af domstolene.

Relaterede paragraffer
  • § 3

    Definerer magtens tredeling og understreger domstolenes rolle som den dømmende magt.

  • § 61

    Sikrer, at domstolenes virksomhed kun kan reguleres ved lov og præciserer særdomstoles forbud.

  • § 63

    Giver domstolene ret til at kontrollere myndighedernes kompetence.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Jeg hjælper dig med spørgsmål om Grundloven.

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder adskillelsen af retspleje og forvaltning?
Kan forvaltningen blande sig i domstolenes arbejde?
Hvilke love sikrer denne adskillelse i praksis?