- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 62
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 62 fastslår et fundamentalt princip for det danske retssamfund: Domstolenes arbejde med at pådømme sager (retsplejen) skal altid holdes skarpt adskilt fra den udøvende forvaltningsmyndighed.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Retsplejen skal stedse holdes adskilt fra forvaltningen. Regler herom fastsættes ved lov.\n\n
§ 62 fastslår et fundamentalt princip for det danske retssamfund: Domstolenes arbejde med at pådømme sager (retsplejen) skal altid holdes skarpt adskilt fra den udøvende forvaltningsmyndighed. Med andre ord må embedsmænd og politikere aldrig blande sig i domstolenes konkrete sagsbehandling eller afgørelser. Tanken er, at retsvæsenet skal stå uafhængigt, så ingen kan misbruge magten til at tilgodese egne eller statens interesser i retssager. Denne adskillelse har været afgørende i udviklingen af et retssamfund uden magtmisbrug og politiske domme. Paragraffen forpligter Folketinget til at fastsætte regler, der sikrer adskillelsen, f.eks. i retsplejeloven og i domstolsloven. Dermed er § 62 retsstatens værn mod, at staten selv bliver dommer i egne sager – og sikrer borgernes retssikkerhed.
Eksempler
Domstolene dømmer i straffesager
Når en borger er tiltalt for en forbrydelse, kan det kun være domstolene, ikke politiet eller et ministerium, der træffer afgørelse om skyld og straf.
Tvister med det offentlige
Hvis en borger klager over en myndigheds beslutning, kan sagen, hvis nødvendigt, indbringes for domstolene, ikke afgøres endeligt af forvaltningen selv.
Ingen domstolsafgørelser i ministerierne
Selv om Justitsministeriet arbejder med lovgivning og retningslinjer, har ministeren ingen ret til at gribe ind i konkrete domme eller sager under behandling.
- •Nogle tror, at ministeriet kan ændre domstolens afgørelser – det kan det ikke.
- •Det misforstås ofte, at statsforvaltningen må dømme i egne sager.
- •Man forveksler tit rådgivning fra ministerier med egentlige domstolsafgørelser.
Hvorfor er det vigtigt at holde retsplejen adskilt fra forvaltningen?
Det sikrer uafhængige domstole, så borgerens retssikkerhed ikke undermineres af politiske eller administrative interesser.
Hvem beslutter reglerne for adskillelsen?
Reglerne fastsættes ved lov af Folketinget, fx gennem retsplejeloven og domstolsloven.
Kan et ministerium træffe afgørelse i retssager?
Nej, ministeriet kan ikke blande sig i konkrete retssager eller domstolenes afgørelser; det er i strid med princippet i § 62.
Gælder adskillelsen kun ved straffesager?
Nej, adskillelsen gælder alle typer sager, både straf-, civil- og forvaltningssager.
Hvad sker der, hvis forvaltningen blander sig alligevel?
Det vil kunne påklages og kan føre til, at en afgørelse erklæres ugyldig af domstolene.
Velkommen! Jeg hjælper dig med spørgsmål om Grundloven.
Velkommen! Jeg hjælper dig med spørgsmål om Grundloven.