Grundloven § 38

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 38 fastslår, at statsministeren på folketingsårets første møde skal give en redegørelse for Danmarks generelle situation og regeringens påtænkte foranstaltninger.

Lovtekst – § 38

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 169 af 5.6.1953

Stk. 1. På det første møde i folketingsåret afgiver statsministeren en redegørelse for rigets almindelige stilling og de af regeringen påtænkte foranstaltninger.\n\n

Stk. 2. På grundlag af redegørelsen finder en almindelig forhandling sted.

Praktisk betydning

§ 38 fastslår, at statsministeren på folketingsårets første møde skal give en redegørelse for Danmarks generelle situation og regeringens påtænkte foranstaltninger. Dette kaldes ofte åbningstalen. Det er et ritualiseret højdepunkt, hvor Folketinget og offentligheden får indsigt i regeringens vurdering af samfundets tilstand og dens politiske visioner for det kommende år. Efter redegørelsen finder en bred debat sted, hvor Folketingets partier diskuterer regeringens linje. Paragraffen sikrer, at regeringen åbent gør rede for sin kurs og konfronteres med oppositionens kritik – et afgørende princip i det parlamentariske demokrati. Selvom talen ofte rummer politik og visioner, lægges der også vægt på at vise regeringsparathed over for aktuelle og kommende udfordringer.

Eksempler

  • Åbningstalen i Folketinget

    Ved folketingsårets begyndelse holder statsministeren en tale, hvor hun kortlægger regeringens politiske prioriteter for året, f.eks. klimaindsats eller sociale reformer.

  • Debat efter åbningstalen

    Umiddelbart efter statsministerens redegørelse afholdes en åben debat, hvor oppositionsledere udfordrer regeringens udmeldinger og foreslår alternative løsninger.

  • Uventet samfundskrise adresseres

    Hvis der er en aktuel krise – som energiforsyning eller pandemi – bruges åbningstalen til at klargøre regeringens akutte planer og nødvendige foranstaltninger.

Almindelige misforståelser
  • Åbningstalen er ikke et lovkrav om bestemt politik – kun en redegørelse.
  • Det er ikke Folketinget, men statsministeren alene, der afgiver redegørelsen.
  • Talen overtager ikke Folketingets dagsorden; det er stadig Folketinget, der styrer forhandlingerne.
Almindelige spørgsmål

Er statsministerens redegørelse bindende for regeringens politik?

Nej, redegørelsen er politisk programerklæring, men ikke juridisk bindende. Regeringen kan justere sine prioriteter senere.

Kan Folketinget stille regeringen til ansvar på baggrund af talen?

Folketinget kan debattere og kritisere regeringen efter talen, men selve talen udløser ikke automatisk et ansvar eller mistillidsvotum.

Er det muligt at afvige fra denne redegørelse?

Regeringen kan altid ændre kurs og introducere nye initiativer, selvom de ikke blev nævnt i åbningstalen.

Hvordan forholder oppositionen sig til åbningstalen?

Oppositionen benytter den efterfølgende debat til at udfordre og teste regeringens politik i offentligheden.

Relaterede paragraffer
  • § 36

    Angiver tidspunktet for folketingsårets start og mødets afholdelse, hvilket danner rammen for redegørelsen ifølge § 38.

  • § 39

    Handler om indkaldelse og dagsorden for Folketingets møder, herunder det første møde, hvor statsministerens redegørelse afgives.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg endelig om Grundlovens § 38.

Foreslåede spørgsmål
Hvad er åbningstalen helt præcist?
Hvilken betydning har § 38 i dansk politik?
Kan Folketinget ændre regeringens planer efter talen?