- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 65
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 65 fastslår kravet om offentlighed og mundtlighed i retsplejen, hvilket betyder, at retssager som udgangspunkt ikke skal foregå bag lukkede døre, og at parterne og offentligheden har adgang til at overvære retsmøder.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Stk. 1. I retsplejen gennemføres offentlighed og mundtlighed i videst muligt omfang.\n\n
Stk. 2. I strafferetsplejen skal lægmænd medvirke. Det fastsættes ved lov, i hvilke sager og under hvilke former denne medvirken skal finde sted, herunder i hvilke sager nævninger skal medvirke.
§ 65 fastslår kravet om offentlighed og mundtlighed i retsplejen, hvilket betyder, at retssager som udgangspunkt ikke skal foregå bag lukkede døre, og at parterne og offentligheden har adgang til at overvære retsmøder. Det mundtlige princip sikrer, at forhandlinger og vidneforklaringer afgives direkte i retten og ikke blot via skriftlige indlæg. Formålet er at styrke tilliden til domstolene, beskytte retssikkerheden og forebygge magtmisbrug. Bestemmelsen gælder dog med visse undtagelser, f.eks. når hensyn til sagens karakter, fortrolighed eller sårbare parter kræver det. § 65 blev indført i 1953 som et opgør med tidligere tiders lukkede og ofte skriftlige retsprocesser, og den har stor betydning for gennemsigtighed og åbenhed i retssamfundet.
Eksempler
Åbent retsmøde i straffesag
En straffesag om tyveri føres for åbne døre, så presse og publikum kan overvære sagen, medmindre retten beslutter andet af særlige grunde.
Mundtlig afhøring af vidner
Vidner afgiver deres forklaring direkte i retten, hvor alle parter får mulighed for at høre og stille spørgsmål, frem for blot at indsende skriftlige vidneudsagn.
Lukket dør af hensyn til ofre
I en straffesag om seksuelt overgreb afholdes retsmødet for lukkede døre for at beskytte offeret, efter en undtagelse fra offentlighedsprincippet.
- •At alle retssager altid er åbne for offentligheden uden undtagelser.
- •At skriftlig behandling ikke kan forekomme i danske retssager.
- •At alle har ret til at filme eller optage lyd under retsmøder.
Er alle retsmøder i Danmark offentlige?
Nej, der kan være undtagelser, for eksempel hvis hensynet til ofre, fortrolighed eller statens sikkerhed kræver det.
Hvad betyder det, at retsplejen skal være mundtlig?
Det betyder, at forhandlinger og bevisførelse normalt sker ved mundtlig fremlæggelse i retten og ikke kun på skrift.
Kan offentligheden nægtes adgang til retten?
Ja, retten kan beslutte at lukke dørene for offentligheden, hvis særlige hensyn gør det nødvendigt.
Gælder princippet også i forvaltningsretssager?
Ja, men der kan også her gælde undtagelser, afhængigt af sagens karakter.
Har pressen altid adgang til retsmøder?
Som udgangspunkt ja, men ikke hvis retten har afsagt kendelse om lukkede døre.
- § 49: Folketingets møder er offentlige
Ligesom grl. § 65 sikrer offentlighed principielt adgang til retsplejen, fastslår § 49 offentligheden i Folketingets arbejde.
- § 64: Dommeres uafhængighed
Begge bestemmelser er centrale for domstolenes legitimitet og sikrer grundlæggende retssikkerhedsgarantier.
Velkommen! Klar til at dykke ned i dansk retspraksis?
Velkommen! Klar til at dykke ned i dansk retspraksis?