- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 13
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 13 i Danmarks Riges Grundlov fastslår, at kongen er ansvarsfri og hans person er fredhellig.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Kongen er ansvarsfri; hans person er fredhellig. Ministrene er ansvarlige for regeringens førelse; deres ansvarlighed bestemmes nærmere ved lov.\n\n
§ 13 i Danmarks Riges Grundlov fastslår, at kongen er ansvarsfri og hans person er fredhellig. Det betyder, at monarken ikke kan drages til ansvar – hverken politisk eller retligt – for statslige beslutninger eller handlinger. I praksis understøtter dette princippet om en ceremoniel monark, mens regeringsmagten og det fulde ansvar for regeringens førelse ligger hos ministrene. Ministeransvaret, og hvordan det kan udøves, fastsættes nærmere gennem almindelige love, herunder ministeransvarsloven. Bestemmelsen er bærende for det danske konstitutionelle monarki, hvor politisk magt de facto er adskilt fra kongen, og det er grundlaget for, at ministre kan stilles for rigsretten, mens kongen ikke kan. Paragraffen markerer derfor den skarpe forskel mellem statsoverhovedets symbolske rolle og regeringens ansvar for statens styre.
Eksempler
Ministerskandale
I en sag om embedsmisbrug stilles kun den ansvarlige minister for rigsretten – ikke kongen, da han er ansvarsfri.
Regeringsbeslutning
Kongen underskriver love, men ansvar og konsekvenser påhviler de ministre, der medunderskriver.
Folketingets spørgsmål
Folketinget kan kræve en ministers afgang, men kan aldrig stille kongen til ansvar politisk eller juridisk.
- •Nogle tror fejlagtigt, at kongen har reelt ansvar for regeringens politik.
- •Det antages ofte, at kongen kan tiltales for sine handlinger – det kan han ikke.
- •Mange forveksler ceremoniel magt med politisk indflydelse og ansvar.
Kan kongen nogensinde stilles til ansvar for regeringens beslutninger?
Nej, ifølge grundloven er kongen ansvarsfri og kan ikke drages til ansvar, hverken politisk eller retsligt.
Hvem kan drages til ansvar for regeringens handlinger?
Det er ministrene, ikke kongen. Deres ansvar fastsættes nærmere i særlovgivning, især ministeransvarsloven.
Hvad betyder 'kongens person er fredhellig'?
Det indebærer, at monarken er juridisk og fysisk ukrænkelig og nyder særlig beskyttelse.
Hvordan håndteres magtmisbrug i regeringen?
Kun ministre kan retsforfølges ved f.eks. rigsretten for embedsmisbrug – aldrig monarken.
Velkommen – spørg løs om kongens ansvarsfrihed!
Velkommen – spørg løs om kongens ansvarsfrihed!