- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 60
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 60 fastslår, at Rigsretten har kompetence til at dømme i de sager, der måtte blive rejst mod ministre på foranledning af enten kongen eller Folketinget.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Stk. 1. Rigsretten påkender de af kongen eller folketinget mod ministrene anlagte sager.\n\n
Stk. 2. For rigsretten kan kongen med folketingets samtykke lade også andre tiltale for forbrydelser, som han finder særdeles farlige for staten.
§ 60 fastslår, at Rigsretten har kompetence til at dømme i de sager, der måtte blive rejst mod ministre på foranledning af enten kongen eller Folketinget. Bestemmelsen placerer dermed Rigsretten som et særligt domstolsorgan med til opgave at bedømme mulige embedsforsømmelser eller ulovligheder begået af ministre. Historisk har Rigsretten stået som værn mod magtmisbrug på ministerielt niveau og fungerer som et markant redskab i det danske magtdelingssystem. I praksis er Rigsrettens sager sjældne, men når de opstår, er de af stor samfundsmæssig betydning. Paragraffen understreger Folketingets rolle som den instans, der effektivt kan holde ministre ansvarlige og dermed balancere den udøvende magt.
Eksempler
Ministersag om embedsmisbrug
Folketinget vedtager at rejse sag mod en minister for alvorlige overtrædelser af lov eller embedspligter og sender sagen til Rigsretten.
Kongen ønsker sag mod en minister
Hvis kongen finder, at en minister har overtrådt sine pligter, kan han indbringe sagen for Rigsretten, dog sker dette reelt aldrig i dag.
Historisk rigsretssag
I nyere tid blev en tidligere minister dømt eller frifundet af Rigsretten efter mistanke om grov forsømmelse eller ulovlighed.
- •Enhver borger kan anlægge sag mod en minister ved Rigsretten.
- •Rigsretten kan behandle alle typer sager mod ministre, også private forhold.
- •Folketinget kan selv dømme ministre uden Rigsrettens mellemkomst.
Kan enhver føre sag mod en minister ved Rigsretten?
Nej, kun Folketinget eller kongen kan anlægge sag mod en minister ved Rigsretten.
Hvad er forskellen på Rigsretten og de almindelige domstole?
Rigsretten behandler kun sager mod ministre i deres embedsførelse, mens de almindelige domstole behandler civile og strafferetlige sager.
Hvilke sager ender typisk i Rigsretten?
Sager om muligt magtmisbrug, brud på ministeransvarlighed eller grov embedsforsømmelse bringes for Rigsretten.
Hvor tit bruges Rigsretten?
Rigsretten bliver sjældent brugt. Indtil nu har der kun været få sager siden grundlovens indførelse.
Kan Folketinget dømme en minister udenom Rigsretten?
Nej, Rigsretten er den eneste domstol til at behandle sager om ministres embedsførelse.
Velkommen! Spørg trygt ind til ministeransvar og Rigsretten.
Velkommen! Spørg trygt ind til ministeransvar og Rigsretten.