- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 74
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 74 fastslår, at alle begrænsninger af borgernes frie og lige adgang til erhverv – altså retten til at vælge og drive erhverv – skal ophæves ved lov, hvis disse ikke kan begrundes i hensynet til det almene vel.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
Alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er begrundede i det almene vel, skal hæves ved lov.\n\n
§ 74 fastslår, at alle begrænsninger af borgernes frie og lige adgang til erhverv – altså retten til at vælge og drive erhverv – skal ophæves ved lov, hvis disse ikke kan begrundes i hensynet til det almene vel. Bestemmelsen er et centralt punkt i Grundlovens beskyttelse af den økonomiske frihed og sigter mod at forhindre vilkårlige eller usaglige erhvervsforbud, medmindre hensynet til samfundet som helhed taler for det. Gennem historien har paragraffen været diskuteret i forhold til f.eks. monopolordninger og offentlige erhvervstilladelser. I praksis benyttes paragraffen sjældent direkte ved domstolene, men den sætter en retslig ramme, som Folketinget skal overholde, når der indføres eller opretholdes restriktioner på adgangen til erhverv. I nutiden har den betydning ved vurdering af eksempelvis autorisationer, kvoter og licenser.
Eksempler
Nedlæggelse af ubegrundet erhvervstilladelse
En gammel lov krævede særlig tilladelse for at åbne købmandsbutik i en landsby, men uden samfundsmæssig begrundelse. Folketinget ophæver denne regel.
Begrundede begrænsninger opretholdes
Krav om autorisation for elektrikere fastholdes, da det almene vel – sikkerhed for borgerne – begrunder begrænsningen.
Fjernelse af diskriminerende regler
En regel som forbyder kvinder adgang til bestemte erhverv ophæves, fordi den ikke kan begrundes i det almene vel.
- •Mange tror, § 74 betyder, at ALLE erhvervsbegrænsninger er forbudte.
- •Der er en opfattelse af, at enhver borger kan kræve ophævelse direkte i retten – det er i praksis Folketingets opgave.
- •Nogle tror, at kun offentlige erhverv er omfattet, men bestemmelsen gælder alle erhverv.
Kan Folketinget begrænse adgang til et erhverv?
Ja, men kun hvis begrænsningen er begrundet i det almene vel – eksempelvis af hensyn til folkesundhed eller sikkerhed.
Hvad forstås med det 'almene vel'?
Det almene vel dækker samfundets brede interesser, som folkesundhed, sikkerhed, miljøbeskyttelse eller andre saglige hensyn.
Bliver alle erhvervsbegrænsninger automatisk ophævet?
Nej, kun de, der ikke har en saglig begrundelse i det almene vel, skal ophæves – og det skal ske ved lov.
Kan jeg gå til domstolene med en urimelig erhvervsbegrænsning?
Teoretisk ja, men i praksis er det Folketinget, der håndhæver bestemmelsen gennem lovgivningen.
Velkommen! Spørg frit til Grundloven og erhverv.
Velkommen! Spørg frit til Grundloven og erhverv.