- § 1
- § 2
- § 3
- § 4
- § 5
- § 6
- § 7
- § 8
- § 9
- § 10
- § 11
- § 12
- § 13
- § 14
- § 15
- § 16
- § 17
- § 18
- § 19
- § 20
- § 21
- § 22
- § 23
- § 24
- § 25
- § 26
- § 27
- § 28
- § 29
- § 30
- § 31
- § 32
- § 33
- § 34
- § 35
- § 36
- § 37
- § 38
- § 39
- § 40
- § 41
- § 42
- § 43
- § 44
- § 45
- § 46
- § 47
- § 48
- § 49
- § 50
- § 51
- § 52
- § 53
- § 54
- § 55
- § 56
- § 57
- § 58
- § 59
- § 60
- § 61
- § 62
- § 63
- § 64
- § 65
- § 66
- § 67
- § 68
- § 69
- § 70
- § 71
- § 72
- § 73
- § 74
- § 75
- § 76
- § 77
- § 78
- § 79
- § 80
- § 81
- § 82
- § 83
- § 84
- § 85
- § 86
- § 87
- § 88
- § 89
Grundloven § 23
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
Paragraf 23 giver regeringen (formelt 'kongen') mulighed for at udstede foreløbige love i særdeles påtrængende situationer, hvor Folketinget ikke kan samles, for eksempel i tilfælde af krig eller alvorlige kriser.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 169 af 5.6.1953
I særdeles påtrængende tilfælde kan kongen, når folketinget ikke kan samles, udstede foreløbige love, der dog ikke må stride mod grundloven og altid straks efter folketingets sammentræden skal forelægges dette til godkendelse eller forkastelse.\n\n
Paragraf 23 giver regeringen (formelt 'kongen') mulighed for at udstede foreløbige love i særdeles påtrængende situationer, hvor Folketinget ikke kan samles, for eksempel i tilfælde af krig eller alvorlige kriser. Bestemmelsen skal sikre statens funktion og handlekraft i ekstreme undtagelsessituationer, hvor den normale lovgivningsprocedure ikke kan følges. Men magten er indskrænkede: Midlertidige love må ikke stride mod grundloven, og de skal straks forelægges Folketinget til godkendelse eller forkastelse, så snart det kan samles. Paragraffen er en sikkerhedsventil og er sjældent brugt i praksis i moderne tid, netop fordi det danske system lægger stor vægt på Folketingets rolle og parlamentarisk kontrol. Det er tænkt som en undtagelse, ikke en genvej til at omgå demokratiet.
Eksempler
Krigstilstand og kommunikationsafbrydelse
Regeringen står i en akut krigssituation, hvor Folketinget ikke kan samles fysisk eller virtuelt. En foreløbig lov om undtagelsestilstand udstedes straks for at håndtere situationen.
Massiv naturkatastrofe
En alvorlig naturkatastrofe ødelægger infrastruktur i Danmark, og Folketinget kan ikke mødes. Regeringen laver midlertidige regler om forsyning af nødhjælp.
Sundhedskriser uden adgang til demokratisk beslutning
En pludselig epidemi forhindrer fuldstændigt samlingen af Folketinget. Sundhedsministeriet udsteder midlertidige påbud om karantæne efter § 23.
- •Mange tror, at regeringen frit kan lave love uden Folketinget, hvis den vil.
- •Det antages ofte fejlagtigt, at foreløbige love kan bruges til at indføre nødret uden begrænsning.
- •Nogle tror, at disse nødregler ikke behøver Folketingets senere godkendelse.
Kan regeringen omgå grundloven med foreløbige love efter § 23?
Nej. Foreløbige love må aldrig stride mod grundloven, uanset situationen.
Hvornår kan § 23 reelt anvendes?
Kun i særdeles påtrængende tilfælde, hvor Folketinget fysisk eller praktisk ikke kan samles – det vil sige absolut undtagelsessituationer.
Er der eksempler på brug af § 23 i nyere tid?
Bestemmelsen har ikke været brugt i nyere (moderne) tid; den er forbeholdt ekstreme undtagelsestilstande.
Hvem afgør, om en situation er 'særdeles påtrængende'?
I praksis er det regeringen selv, men den risikerer efterfølgende kritik eller underkendelse, når Folketinget samles igen.
Mister Folketinget sin magt, når § 23 bruges?
Nej, Folketinget skal straks tage stilling, når det kan samles, og kan forkaste eller godkende lovene.
Velkommen! Spørg løs om § 23 og dansk forfatningsret.
Velkommen! Spørg løs om § 23 og dansk forfatningsret.