Forside/Kategorier/Lejeloven-2019/Kapitel XVIII/106a. § 106a

Lejeloven-2019 § 106a

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 106a giver kommunalbestyrelsen mulighed for at skride ind på lejers vegne, hvis en bolig – bedømt udefra – tydeligt fremstår med væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler, som gør boligen mindre egnet til beboelse, men uden at den kan kondemneres efter reglerne i byfornyelsesloven.

Lovtekst – § 106a

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 927 af 11.9.2019

Kommunalbestyrelsen kan på vegne af en lejer af en bolig indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet, hvis boligen på klimaskærmen udefra umiddelbart vurderes at være behæftet med væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler, der gør boligen mindre egnet til beboelse, uden at boligen dog kan kondemneres efter reglerne i § 76 i lov om byfornyelse og udvikling af byer. Huslejenævnet kan i den forbindelse også træffe afgørelse om huslejens størrelse. Kommunalbestyrelsen kan endvidere indbringe huslejenævnets afgørelse for boligretten og fremsætte begæring over for Grundejernes Investeringsfond om udførelse af påbudte vedligeholdelsesarbejder, jf. § 60 i lov om midlertidig regulering af boligforholdene. Kommunalbestyrelsen afholder de udgifter, som sagen medfører, herunder sagsomkostninger, såfremt sagen indbringes for boligretten.

Stk. 2. Ud over i de i stk. 1 nævnte tilfælde kan kommunalbestyrelsen af egen drift indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet, såfremt en bolig er behæftet med vedligeholdelsesmangler som nævnt i stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan endvidere indbringe huslejenævnets afgørelse for boligretten og fremsætte begæring over for Grundejernes Investeringsfond om udførelse af påbudte vedligeholdelsesarbejder, jf. § 60 i lov om midlertidig regulering af boligforholdene.

Praktisk betydning

§ 106a giver kommunalbestyrelsen mulighed for at skride ind på lejers vegne, hvis en bolig – bedømt udefra – tydeligt fremstår med væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler, som gør boligen mindre egnet til beboelse, men uden at den kan kondemneres efter reglerne i byfornyelsesloven. Kommunen kan indbringe sagen for huslejenævnet, som både kan pålægge udlejeren at udbedre mangler og vurdere huslejens størrelse. Kommunen kan også tage sagen videre til boligretten og bede Grundejernes Investeringsfond om at udføre nødvendige arbejder. Kommunen bærer alle udgifter forbundet med sagen, hvis den kommer for retten. Bestemmelsen betyder, at kommunen i visse tilfælde nærmest får en 'vagtbikkefunktion' på lejerens vegne, også når lejeren ikke selv tager initiativ. I praksis skal kommunen altså agere hurtigt, hvis den konstaterer, at borgerne bor under forhold, som ikke er acceptable, men hvor en fuld boligkondemnation ikke kan komme på tale. Ændringer i 2020'erne har styrket kommuners mulighed for at tage initiativ, f.eks. hvis socialt udsatte lejere ikke selv anmelder forholdene. Kommunen kan således sikre, at udlejere ikke unddrager sig ansvaret for alvorlige byggemæssige problemer.

Eksempler

  • Kommunen træder til for passiv lejer

    En lejer ignorerer synlige skader på facaden og manglende vedligeholdelse. Kommunen konstaterer problemerne udefra og indbringer sagen for huslejenævnet, som pålægger udlejeren udbedringer.

  • Sag om huslejens størrelse på baggrund af forfald

    Ved besigtigelse ser kommunen, at tag og vinduer er misligholdt. Kommunen indbringer sagen, og huslejenævnet sætter huslejen ned, indtil forholdene er bragt i orden.

  • Kommunen anmoder Grundejernes Investeringsfond

    Efter huslejenævnets afgørelse anmoder kommunen fonden om at udføre de påbudte vedligeholdelsesarbejder, da udlejer ikke reagerer.

Almindelige misforståelser
  • Mange tror, at lejeren altid selv skal indbringe sagen – kommunen kan faktisk handle uden lejerens initiativ.
  • Det er en udbredt fejl at tro, at der er krav om indvendig besigtigelse – synlige udvendige mangler kan udløse handling.
  • Nogle tror, reglerne kun gælder kondemnable boliger, men det er netop boliger under denne tærskel, § 106a handler om.
Almindelige spørgsmål

Kan kommunen gribe ind uden at lejeren beder om det?

Ja, kommunen kan af egen drift indbringe en sag, hvis der er tydelige alvorlige mangler, selv hvis lejeren ikke har klaget.

Kan kommunen også få huslejen sat ned?

Ja, huslejenævnet kan i denne type sager tage stilling til, om huslejen skal nedsættes.

Hvem betaler for sagsomkostningerne, hvis sagen går videre til boligretten?

Kommunen betaler alle udgifter og sagsomkostninger, hvis den selv fører sagen videre.

Kan bestemmelsen bruges, hvis boligen kan kondemneres?

Nej, den gælder kun, hvis forholdene er alvorlige men under tærskelværdien for kondemnering efter byfornyelsesloven.

Hvad sker der, hvis udlejer ignorerer afgørelserne?

Kommunen kan anmode Grundejernes Investeringsfond om at få arbejdet udført for udlejers regning.

Relaterede paragraffer
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Klar til at svare på dine lejeretlige spørgsmål.

Foreslåede spørgsmål
Hvordan kan kommunen hjælpe ved alvorlige boligskader?
Hvornår kan en sag indbringes for huslejenævnet?
Hvilke muligheder har lejere, hvis de bor i forfaldne boliger?
Lejeloven-2019 § 106a | Forklaring med eksempler