Planloven § 11e

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 11e fastslår, at kommuneplanen ikke står alene – den skal suppleres af en grundig redegørelse, der forklarer planens forudsætninger, overvejelser og sammenhænge.

Lovtekst – § 11e

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 1157 af 11.7.2020

Kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, herunder om

1) den forudsatte rækkefølge for planens gennemførelse,

2) hvordan kommuneplanen forholder sig til den vedtagne strategi for udviklingen, jf. § 23 a,

3) grundlaget for udpegning af naturområder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 14, og § 11 a, stk. 2, herunder i hvilket omfang planlægningen for udvikling af naturområder inden for Grønt Danmarkskort er realiseret,

4) beskyttede områder efter anden lovgivning og eventuelle arealreservationer efter sektorlove eller projekterings- og anlægslove,

5) regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om vandplanlægning,

6) kommuneplanens sammenhæng med de udpegede områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om vandforsyning m.v., og med regler udstedt med hjemmel i § 11 a, stk. 2, i lov om vandforsyning m.v. for myndighedernes administration inden for de udpegede områder,

7) de i Natura-2000 planen, jf. lov om miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), og de i Natura 2000-skovplanen, jf. kapitel 4 i lov om skove, fastsatte bestemmelser, der er relevante for planlægningen af arealanvendelsen inden for kommuneplanens geografiske område,

8) handleplaner for kommunens realisering af Natura 2000-planen efter § 46 a i lov om miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven),

9) kommuneplanens sammenhæng med den kommunale risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet,

10) de i råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer, fastsatte bestemmelser, der er relevante for planlægningen af arealanvendelsen inden for kommunens geografiske område,

11) den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen, herunder udviklingsområder og større sammenhængende naturområder (Grønt Danmarkskort), og de tilgrænsende vandområder,

12) grundlaget for udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 18,

13) etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. nr. 12,

14) kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i andre kommuner, for så vidt angår afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. nr. 12 og 13,

15) kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne og

16) kommuneplanens sammenhæng med den statslige trafikplan og trafikselskabernes trafikplan for offentlig service.

1) oplysninger om grundlaget for den strategiske planlægning for landsbyer og

2) en redegørelse for, hvordan kommuneplanlægningen understøtter den ønskede udvikling af landsbyer.

1) en vurdering af omfanget af det eksisterende bruttoetageareal til butiksformål i bymidten, bydelscentre, lokalcentre, områder til særlig pladskrævende varer og aflastningsområder fordelt på hovedbutikstyper og disses omsætning,

2) en vurdering af behovet for nybyggeri eller omdannelse af eksisterende bebyggelse til butiksformål,

3) en vurdering af nr. 1 og 2 i relation til målene for detailhandelsstrukturen, herunder en angivelse af, hvilket opland der forudsættes betjent af de butikker, der kan placeres inden for de udlagte arealer,

4) oplysning om, hvordan planlægningen tilgodeser målene for den kommunale hovedstruktur, herunder hvordan forslaget fremmer konkurrence og et varieret butiksudbud i de mindre og mellemstore byer samt bymiljøet i de områder, der foreslås udlagt til butiksformål, og

5) en angivelse af tilgængeligheden for de forskellige trafikarter til de udlagte arealer til butiksformål.

1) hvordan det planlagte aflastningsområde kan styrke konkurrencen med et større vareudvalg og lavere priser til fordel for forbrugerne,

2) hvordan det planlagte aflastningsområde kan påvirke butiksforsyningen i bymidten i de mindre oplandsbyer og i landdistrikterne, og

3) hvordan det planlagte aflastningsområde, bl.a. set i forhold til kommunens størrelse, forventes at påvirke byens samlede oplandseffekt i forhold til nabokommuner.

1) en vurdering af og en begrundelse for behovet for nybyggeri eller omdannelse af eksisterende bebyggelse til butiksformål ved ændret afgrænsning af bymidten eller bydelscenteret,

2) en vurdering af mulige områder, der kan inddrages i bymidten eller bydelscenteret, og en begrundelse for, hvorfor det pågældende område eller de pågældende områder ønskes inddraget i bymidten eller bydelscenteret,

3) oplysning om, hvordan planlægningen tilgodeser målene for den kommunale detailhandelsstruktur, og

4) en beskrivelse af konsekvenser for bymiljøet og for afviklingen af trafikken til og fra bymidten eller bydelscenteret, herunder tilgængeligheden for forskellige trafikarter samt parkeringsmuligheder.

Stk. 2. På et kortbilag til redegørelsen skal de eksisterende og planlagte forhold i kystnærhedszonen og udviklingsområder vises, herunder hvilke områder der friholdes for bebyggelse.

Stk. 3. Redegørelsen for den del af kommuneplanen, som indeholder en strategisk planlægning for landsbyer, jf. § 5 c, stk. 1, skal indeholde

Stk. 4. Redegørelsen for den del af kommuneplanen, der indeholder rammer for forsyningen med butikker, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 7, skal indeholde

Stk. 5. Redegørelsen for den del af kommuneplanen, som indeholder rammer for aflastningsområder, jf. § 5 n, stk. 1, nr. 1, skal indeholde en redegørelse for det kundegrundlag, som etableringen af nye butikker baseres på, og det opland, som aflastningsområdet henvender sig til, samt en vurdering af,

Stk. 6. Redegørelsen for den del af kommuneplanen, som indeholder bestemmelser om en ændret afgrænsning af bymidten eller bydelscentre, skal indeholde

Praktisk betydning

§ 11e fastslår, at kommuneplanen ikke står alene – den skal suppleres af en grundig redegørelse, der forklarer planens forudsætninger, overvejelser og sammenhænge. Redegørelsen skal dække både administrative, lovgivningsmæssige og faktiske forhold såsom rækkefølge i gennemførelsen, forhold til nabokommuner, strategier for naturområder og landsbyer, samt sammenhæng til eksempelvis drikkevandsinteresser, råstofplaner, Natura 2000, trafikforhold og kystnærhedszonen. Formålet er at give offentligheden og myndighederne fuld gennemsigtighed og mulighed for at vurdere, hvor solidt og gennemtænkt kommunens planlægning er – og ikke mindst at sikre, at de relevante nationale, regionale og lokale hensyn reelt er indarbejdet. Redegørelsen fungerer samtidig som dokumentation ved eventuel klage- eller domstolsbehandling og er et værn mod tilfældige eller politisk motiverede beslutninger uden reelt planfagligt grundlag. § 11e er et af de steder i planloven, hvor lovgiver reelt beskytter åbenhed og ansvarlighed i dansk kommunal planlægning.

Eksempler

  • Redegørelse om byudviklingens rækkefølge

    En kommuneplan fastsætter, at ny boligbyggeri skal ske etapevis. Redegørelsen beskriver hvorfor denne rækkefølge er valgt og hvilke kriterier, der ligger bag beslutningen.

  • Sammenhæng til Green Denmark Map

    Kommunen udpeger nye naturområder til Grønt Danmarkskort. Redegørelsen forklarer både valg af områder og i hvor høj grad planerne allerede er ført ud i livet.

  • Kystnærhedszonen og erhvervsudvikling

    Ved udlæg af nye erhvervsarealer tæt på kysten forklarer redegørelsen, hvordan der er taget stilling til kystbeskyttelse, naturområder og hvilke områder, der friholdes for bebyggelse.

Almindelige misforståelser
  • Redegørelsen er ikke bare en kosmetisk bilag – den har reelle retlige konsekvenser.
  • Den skal ikke kun handle om miljø, men om alle relevante planlægningsforudsætninger.
  • Det er ikke frivilligt, om kommunen redegør for sammenhængen til naboplaner og sektorplaner – det er et krav.
Almindelige spørgsmål

Er redegørelsen til kommuneplanen bare en formalitet?

Nej, redegørelsen er lovpligtig og bruges aktivt både af myndigheder, borgere og i sagsbehandling. Mangelfuld redegørelse kan underkende planen.

Skal alle temaer i § 11e altid belyses?

Kun de relevante emner for den konkrete kommuneplan skal gennemgås, men hovedpunkterne skal altid behandles.

Hvem har ansvar for at udarbejde redegørelsen?

Det påhviler kommunalbestyrelsen at sikre, at redegørelsen er fyldestgørende og dækker lovens krav.

Må borgere foreslå ændringer til redegørelsen?

Borgere har ret til høringssvar under den offentlige proces, og deres bemærkninger skal tages under seriøs overvejelse.

Hvad sker der, hvis redegørelsen er mangelfuld?

Planen kan underkendes af Planklagenævnet eller domstolene, da pligten til redegørelse er en væsentlig retssikkerhedsgaranti.

Relaterede paragraffer
  • § 11a

    Angiver de retningslinjer, som redegørelsen ofte skal forklare baggrunden for.

  • § 11b

    Omhandler krav til kommuneplanens rammer, som uddybes i redegørelsen.

  • § 16

    Stiller tilsvarende krav til lokalplaners redegørelser.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg mig om kommuneplan og § 11e.

Foreslåede spørgsmål
Hvad skal en redegørelse til kommuneplanen indeholde?
Hvornår kan mangel på redegørelse få planen underkendt?
Hvordan sikrer § 11e borgernes indsigt i planlægningen?