Planloven § 11d
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 11d fastsætter en vigtig grænse for, hvilke områder der må udpeges som byomdannelsesområder i kommuneplanen.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Et byomdannelsesområde, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 5, skal afgrænses således, at det kun omfatter et område, hvor anvendelsen til miljøbelastende erhvervsformål, havneformål eller lignende aktiviteter i den langt overvejende del af området er ophørt eller under afvikling.
§ 11d fastsætter en vigtig grænse for, hvilke områder der må udpeges som byomdannelsesområder i kommuneplanen. Ifølge bestemmelsen må området kun omfatte steder, hvor anvendelsen til miljøbelastende erhverv, klassiske havneformål eller aktiviteter med lignende karakter er ophørt eller i gang med at stoppe – altså ikke længere dominerende i området. Dermed forhindrer loven, at man planlægger bolig, kontor eller andre følsomme formål i områder, hvor der stadig er tung erhvervsaktivitet eller forurening. Dette beskytter nye beboere og brugere mod miljøgener og styrker realismen i byomdannelsesprojekter. Praktisk har reglen stor betydning for transformationer af gamle industriområder og havneområder i danske byer, hvor kommunen skal dokumentere, at de gamle erhvervsformål reelt ikke længere præger området. § 11d forhindrer politisk ønsketænkning om pludselig byudvikling på områder, hvor forureningen eller aktiviteten stadig findes – og lægger et klart juridisk ansvar for afgrænsningen på kommunalbestyrelsen. Paragraffen afspejler flere års diskussion om balancen mellem byudvikling og miljøhensyn – og den er central i den moderne danske planlov.
Eksempler
Omdannelse af nedlagt industrihavn
En gammel havn, hvor erhvervsaktiviteten er stoppet, kan nu udpeges som byomdannelsesområde til boliger, rekreative eller kulturelle formål.
Fabrik lukker – nyt byområde
En tidligere fabrik har indstillet al miljørisikabel produktion. Kommunen kan nu inddrage området til byudvikling under § 11d.
For tidlig udpegning af område stoppes
Et areal med driftige virksomheder forsøges udpeget, men afvises af myndighederne, fordi de miljøbelastende aktiviteter endnu ikke er afviklet.
- •Man kan udpege et område til byomdannelse, selvom der stadig er aktiv industri.
- •Enkelte ophørte virksomheder er nok – men hovedparten skal faktisk være ophørt eller under afvikling.
- •Kommunen må se bort fra miljøhensyn, hvis der er politisk ønske om udvikling.
Kan et område med enkelte aktive erhverv udpeges som byomdannelsesområde?
Nej, hovedreglen er, at de miljøbelastende formål i langt overvejende grad skal være ophørt eller under afvikling for hele området.
Hvem vurderer, om anvendelsen er ophørt eller under afvikling?
Det er kommunalbestyrelsen, der skal dokumentere og påvise, at de relevante aktiviteter reelt er ophørt eller ved at ophøre.
Gælder reglen kun for klassiske industriformål?
Nej, reglen gælder også for havneformål og lignende aktiviteter med miljøbelastning.
Kan man dispensere fra kravet, hvis kommunen har store byudviklingsplaner?
Nej, selve lovens ordlyd tillader ikke dispensation fra kravet om, at miljøbelastende funktioner skal være væk eller forsvindende.
Hvad sker der, hvis § 11d ikke overholdes?
Udpegning af området som byomdannelsesområde kan tilsidesættes, og planlægningen kan underkendes af tilsynsmyndigheder eller Planklagenævnet.
Velkommen – juridisk vejledning om byomdannelsesområder!
Velkommen – juridisk vejledning om byomdannelsesområder!