Lejeloven-2019 § 14
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 14 i lejeloven fastlægger en skarp reklamationsfrist for lejeren: Oplever man en mangel ved det lejede på indflytningstidspunktet, skal man senest to uger efter overtagelsen skriftligt meddele udlejeren, at man vil gøre manglen gældende.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 927 af 11.9.2019
Er det lejede mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse, skal lejeren for ikke at miste retten til at påberåbe sig manglen senest 2 uger efter lejeforholdets begyndelse meddele udlejeren, at han vil gøre den gældende. Dette gælder dog ikke, hvis manglen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed, eller udlejeren har handlet svigagtigt.
§ 14 i lejeloven fastlægger en skarp reklamationsfrist for lejeren: Oplever man en mangel ved det lejede på indflytningstidspunktet, skal man senest to uger efter overtagelsen skriftligt meddele udlejeren, at man vil gøre manglen gældende. Glemmer man det, mister man som udgangspunkt retten til fx afhjælpning eller afslag i lejen. Dette gælder dog ikke, hvis manglen er af en karakter, som ikke kunne opdages ved almindelig omhu – eksempelvis hvis fejlen er skjult eller først viser sig senere. Har udlejeren handlet svigagtigt og bevidst forsømt at oplyse om manglen, gælder fristen heller ikke, og lejeren kan altid kræve mangel gjort gældende. Reglen beskytter udlejeren mod meget sent fremsatte krav, men den kræver samtidig, at lejeren er grundig umiddelbart efter indflytning. Bestemmelsen har i praksis stor betydning, fordi mange lejere ikke er opmærksomme på denne korte frist og dermed risikerer at miste vigtige rettigheder.
Eksempler
Revner i væggene ved indflytning
En lejer opdager straks synlige revner i stuens vægge og meddeler udlejeren skriftligt inden for 2 uger, at han kræver udbedring. Lejeren bevarer dermed sin ret til at gøre kravet gældende.
Skjult skimmelsvamp opdages senere
En lejer opdager efter flere måneder skimmelsvamp bag et skab, som ikke kunne have været set ved almindelig inspektion. Her gælder 2-ugers fristen ikke – lejeren kan stadig gøre manglen gældende.
Glemt reklamation taber retten
En lejer ser straks, at komfuret ikke virker, men glemmer at kontakte udlejeren inden for 2 uger. Han kan nu ikke kræve fejlen udbedret eller lejeafslag.
- •Lejeren tror, at reklamationsfristen gælder for hele lejeperioden.
- •Lejeren tror, at mundtlige klager altid er tilstrækkelige.
- •Lejeren regner med, at alle mangler – også skjulte – skal rapporteres inden 2 uger.
Hvad sker der, hvis jeg reklamerer for sent?
Reklamerer du senere end 2 uger efter indflytning over en synlig mangel, mister du normalt retten til at kræve manglen udbedret eller få lejeafslag.
Gælder fristen på 2 uger også for skjulte mangler?
Nej, hvis manglen ikke kunne opdages ved almindelig agtpågivenhed, gælder fristen ikke, og du kan stadig rejse krav.
Hvad hvis udlejeren har fortiet noget med vilje?
Hvis udlejeren har handlet svigagtigt, kan du altid gøre manglen gældende – uanset fristen.
Er det nok at nævne manglen mundtligt?
Det kan være risikabelt. Det anbefales altid at meddele udlejeren skriftligt for at kunne bevise rettidig reklamation.
Gælder reglen alle lejemål?
Ja, hovedreglen gælder både bolig- og erhvervslejemål, medmindre andet er aftalt eller særlige regler gælder.
Velkommen – spørg trygt til reklamationsfrister eller mangler!
Velkommen – spørg trygt til reklamationsfrister eller mangler!