Planloven § 22a
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 22a sikrer, at væsentlige landsplanmæssige beslutninger ikke bliver truffet bag lukkede døre.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Forud for erhvervsministerens afgivelse af en redegørelse om landsplanarbejdet eller en redegørelse for de landsplanmæssige interesser i særlige emner, jf. § 2, stk. 2, og forud for erhvervsministerens fastsættelse af bindende regler eller retningslinjer efter § 3, stk. 1 eller § 5 j, stk. 2 og 4, skal et forslag offentliggøres og sendes til de berørte regionsråd og kommunalbestyrelser. Offentliggørelse kan ske udelukkende digitalt. Erhvervsministeren fastsætter en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af kommentarer til det fremsatte forslag.
Stk. 2. Regionsråd og kommunalbestyrelser kan på eget initiativ over for erhvervsministeren fremsætte forslag til landsplanlægningen.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan i særlige tilfælde fravige stk. 1 i forbindelse med tilvejebringelse af regler efter § 3, stk. 1.
§ 22a sikrer, at væsentlige landsplanmæssige beslutninger ikke bliver truffet bag lukkede døre. Forud for ministerens udmeldinger om landsplanlægningen – enten som generel redegørelse eller om særlige emner – samt før der fastsættes bindende regler eller retningslinjer, skal forslaget gøres offentligt tilgængeligt og sendes til de relevante regionsråd og kommunalbestyrelser. De har mindst 8 uger til at komme med kommentarer. Offentliggørelsen kan være udelukkende digital, hvilket kan styrke hurtighed og tilgængelighed, men også potentielt udelukke grupper uden stærk digital adgang. Paragraffen understreger gennemsigtighed og sikrer, at lokale og regionale aktører får reel mulighed for at påvirke statens planlægningsinitiativer, før endelige beslutninger træffes. Denne høringspligt er ikke bare form, men substans, da kommentarer tages med i betragtning, før regler bliver bindende for kommuner og regioner. Muligheden for at fravige høringspligten i helt særlige situationer bevarer dog en fleksibilitet, når det er strengt nødvendigt. § 22a afspejler tidens krav til demokratisering af planlægning og tilpasning til digital forvaltning.
Eksempler
Indførelse af nye landsplanmæssige retningslinjer for kystområder
Før erhvervsministeren kan fastlægge nye bindende regler for udvikling i kystnære områder, skal forslaget sendes i høring til berørte kommuner og regioner i mindst 8 uger.
Redegørelse om landsplanarbejdet efter folketingsvalg
Efter et folketingsvalg offentliggør ministeren en status for landsplanarbejdet. Denne offentliggørelse går i høring hos kommuner og regionsråd, som får mulighed for at give input.
Digitale høringer om særlige byudviklingsområder
Et forslag om regler for byudvikling i hovedstadsområdet offentliggøres kun digitalt. Berørte kommuner får materialet og 8 uger til at sende bemærkninger.
- •Det er ikke rigtigt, at erhvervsministeren kan undlade høring i det daglige – undtagelsen gælder kun i særlige tilfælde.
- •Der er ikke krav om fysisk papirhøring – det er lovligt at offentliggøre forslag kun digitalt.
- •Kommuner og regioner kan ikke blokere reglerne, men de har ret til at blive hørt og få indflydelse.
Skal alle høringer under § 22a foregå digitalt?
Nej, men offentliggørelse må gerne ske udelukkende digitalt. Der er ingen pligt til også at bruge papir, men ministeren kan vælge begge dele.
Har lokale myndigheder reel indflydelse på forslagene?
Ja, regioner og kommuner kan indsende kommentarer i høringsperioden, og disse skal tages i betragtning, før endelige regler fastsættes.
Kan fristen for kommentarer være under 8 uger?
Nej, fristen skal ifølge loven altid være mindst 8 uger, så alle har rimelig tid til at svare.
Gælder høringspligten for alle typer landsplanarbejde?
Pligten gælder, når ministeren vil afgive en officiel redegørelse eller fastsætte regler efter udvalgte nøgleparagraffer (§ 2, stk. 2, § 3, § 5j).
Hvad hvis der haster meget med at fastsætte regler?
Paragraffen giver mulighed for, at erhvervsministeren i særlige tilfælde kan fravige høringspligten.
- § 3
Henviser til ministerens mulighed for at fastsætte regler, som § 22a regulerer høringssituationen for.
- § 5 j
Bindende regler i hovedstadsområdet kræver forudgående offentliggørelse og høring, som § 22a foreskriver.
- § 2 stk. 2
§ 22a dækker redegørelse om landsplanarbejdet efter denne bestemmelse.
Velkommen – stil endelig dine spørgsmål om planloven.
Velkommen – stil endelig dine spørgsmål om planloven.