Planloven § 23f
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 23f fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at skabe gennemsigtighed for borgerne, når der foretages større ændringer i kommuneplanen.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der efter større ændringer af kommuneplanen tilvejebringes en oversigt over planens indhold og en sammenskrivning af de gældende bestemmelser, som offentligheden skal have adgang til at benytte. Offentlighedens adgang hertil skal ske i det register, som erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54 b.
§ 23f fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at skabe gennemsigtighed for borgerne, når der foretages større ændringer i kommuneplanen. Dette gøres ved at udarbejde både en oversigt over indholdet og en sammenskrivning af de gældende bestemmelser, så offentligheden kan orientere sig. Disse dokumenter skal ikke gemmes i forvaltningens arkiv, men gøres lettilgængelige for alle via det nationale digitale register, som erhvervsministeren har oprettet. Bestemmelsen har især betydning for offentlighedens ret til indsigt og bidrager til demokratisk kontrol med planprocessen. Kravet sikrer, at borgerne nemt kan finde de gældende regler – uden at skulle dykke ned i et virvar af tillæg og ændringsforslag. Dermed styrker bestemmelsen både åbenhed og retssikkerhed i lokal planlægning.
Eksempler
Ny kommuneplan med ændrede byudviklingsområder
Kommunen beslutter markante ændringer i udlæg af byzoner. Efter vedtagelsen udarbejdes en ny oversigt og sammenskrivning af bestemmelserne, så borgerne kan få klart overblik online.
Ændringer i kystnærhedszonen
Efter større ændringer af planbestemmelser for kystområder sammenskriver kommunen de gældende bestemmelser og offentliggør dem digitalt via det landsdækkende register, så alle får adgang.
Inddragelse af offentligheden i planændringer
Andre aktører – for eksempel lokalråd eller erhvervsliv – kan nemt orientere sig i de aktuelle planbestemmelser, fordi kommunen er forpligtet til at vedligeholde sammenskrivningen offentligt.
- •Bestemmelsen betyder ikke, at alle små ændringer kræver en ny sammenskrivning.
- •Kommunen skal gøre oplysningerne offentlige, ikke blot tilgængelige for 'interesserede'.
- •Paragraffen giver ikke borgerne ret til at forlange individuel vejledning, men sikrer adgang til samlet information.
Hvornår skal kommunen lave en sammenskrivning?
Når der sker større ændringer af kommuneplanen, skal kommunen lave både en oversigt og en sammenskrivning af bestemmelserne.
Hvor finder jeg sammenskrivningen af kommuneplanen?
Den offentliggøres digitalt i det nationale register oprettet af erhvervsministeren.
Hvad er formålet med denne bestemmelse?
Formålet er at gøre det lettere for offentligheden at orientere sig i de gældende kommuneplanbestemmelser efter større ændringer.
Gælder kravet kun ved større ændringer?
Ja. Kommunen er kun forpligtet efter § 23f, når ændringerne af kommuneplanen er af større karakter.
Er der adgang til tidligere versioner af planen?
§ 23f regulerer kun gældende versioner og sammenskrivning efter større ændringer – ikke tidligere udgaver.
Velkommen! Jeg hjælper dig med planloven § 23f.
Velkommen! Jeg hjælper dig med planloven § 23f.