Barnets lov § 160

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 160 forpligter Social- og Boligstyrelsen til løbende at følge udviklingen inden for specialiserede sociale indsatser og specialundervisning til børn og unge i Danmark.

Lovtekst – § 160

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

Social- og Boligstyrelsen skal følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser og indsamle og formidle viden om effekten af indsatserne på det mest specialiserede socialområde for børn og unge og på området for den mest specialiserede specialundervisning, der gives i henhold til lov om folkeskolen eller lov om specialundervisning for voksne.

Praktisk betydning

§ 160 forpligter Social- og Boligstyrelsen til løbende at følge udviklingen inden for specialiserede sociale indsatser og specialundervisning til børn og unge i Danmark. Paragraffen danner grundlaget for en evidensbaseret tilgang til indsatser for de mest komplekse og ressourcekrævende målgrupper. Styrelsen skal ikke bare følge med i, hvilke tilbud og målgrupper der findes—den skal aktivt indsamle og udbrede viden om, hvilke indsatser der faktisk virker, og hvilke der ikke gør. Det sikrer, at kommuner, regioner og andre aktører har adgang til opdateret viden og kan træffe bedre beslutninger til gavn for udsatte børn og unge. Bestemmelsen er født ud af et behov for øget transparens og kvalitet i de allerhårdest ramte gruppe blandt de unge og deres familier. Også på specialundervisningsområdet har der historisk manglet samordnet dokumentation for effekter, så paragraffen sætter en ny standard for vidensdeling og national koordinering.

Eksempler

  • Effektevaluering af autisme-specialtilbud

    Social- og Boligstyrelsen undersøger, hvordan et regionalt tilbud til børn med svær autisme fungerer, og deler resultaterne med kommuner for at styrke valg af tilbud.

  • Vidensopsamling om specialundervisning

    Styrelsen samler data om specialundervisning til unge med multiple handicap og publicerer en rapport, der kan bruges af skoleledere og pædagogiske konsulenter.

  • Identifikation af nye målgrupper

    Social- og Boligstyrelsen ser en stigning i børn med komplekse adfærdsforstyrrelser og koordinerer indsamling af best practice fra tilbud på tværs af landet.

Almindelige misforståelser
  • Mange tror, at styrelsen bestemmer, hvilke tilbud kommunerne skal anvende.
  • Det antages ofte fejlagtigt, at alle sociale tilbud og al specialundervisning indgår.
  • Nogle tror, at § 160 alene handler om statistik og ikke om dokumentation af reel effekt.
Almindelige spørgsmål

Er Social- og Boligstyrelsen forpligtet til at offentliggøre deres viden?

Ja, paragraffen pålægger styrelsen at formidle og dele viden om effekten af indsatser.

Dækker paragraffen både børn og voksne med behov for specialundervisning?

Den dækker mest specialiseret specialundervisning for børn og unge samt for voksne efter de nævnte love.

Er det et myndighedskrav at følge styrelsens anbefalinger?

Kommuner og regioner er ikke direkte forpligtede til at følge anbefalingerne, men paragraffen sikrer, at de har adgang til den nyeste viden.

Hvilke indsatser følger paragraffen?

Kun de mest specialiserede sociale indsatser og den mest specialiserede specialundervisning omfattes.

Relaterede paragraffer
  • § 161

    Handler om styrelsens mulighed for at udmelde målgrupper og koordination.

  • § 165

    Vedrører rådgivningsbistand i komplekse enkeltsager, som bygger på viden fra § 160.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen – jeg svarer på alt om § 160 og specialområdet.

Foreslåede spørgsmål
Hvilke indsatser evaluerer Social- og Boligstyrelsen konkret?
Hvordan kommer viden fra § 160-paragraffen ud til kommunerne?
Er der eksempler på praksisændringer efter styrelsens vurderinger?