Barnets lov § 171

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 171 sætter Social- og Boligministeren i spidsen for at fastsætte nærmere regler om, hvordan den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation udfører og organiserer sit arbejde på børne- og ungeområdet.

Lovtekst – § 171

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

Social- og boligministeren fastsætter efter forhandling med børne- og undervisningsministeren nærmere regler om den nationale videns- og specialrådgivningsorganisations virksomhed og organisering på området for børn og unge.

Praktisk betydning

§ 171 sætter Social- og Boligministeren i spidsen for at fastsætte nærmere regler om, hvordan den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation udfører og organiserer sit arbejde på børne- og ungeområdet. Disse regler skal udformes i dialog med Børne- og Undervisningsministeren. Paragraffen fungerer som et vigtigt fundament for, at myndighederne kan tilpasse og justere det organisatoriske setup og de faglige retningslinjer for specialrådgivningen løbende. Det skal sikre, at rådgivningen forbliver tidssvarende og opfylder lovens intentioner om kvalificeret støtte til kommuner, institutioner og borgere i komplekse børnesager. Historisk har netop styring og koordinering af specialviden været omstridt, fordi adgangen til højt specialiseret rådgivning er afgørende for sårbare børn og deres familier – denne bestemmelse slår derfor fast, at det er staten, og ikke det enkelte kommune- eller regionsniveau, der har ansvaret for de overordnede rammer for denne støttefunktion.

Eksempler

  • Udmøntning af rådgivningsprocedurer

    Ministeriet fastlægger, at visse typer sager altid skal behandles inden for et bestemt tidsrum, og definerer standarder for opfølgning ved specialrådgivning.

  • Ændret organisering af rådgivningsindsatsen

    Nye regler slår fast, at den nationale organisation skal have regionale kontaktpunkter for lettere adgang til specialister i hele landet.

  • Krav til tværfaglighed

    Social- og Boligministeriet indfører, at alle faglige teams i organisationen skal inkludere både socialrådgivere og pædagogiske eksperter.

Almindelige misforståelser
  • At reglerne kun vedrører daglig drift og ikke også struktur og organisering.
  • At organisationen selv kan bestemme sine rammer uden ministeriets regler.
  • At reglerne ikke gælder for de enkelte medarbejdere eller teams.
Almindelige spørgsmål

Hvem beslutter, hvilke regler der gælder for specialrådgivningsorganisationen?

Det er Social- og boligministeren, der fastsætter reglerne efter forhandling med børne- og undervisningsministeren.

Er reglerne bindende for organisationen?

Ja, de regler, som ministeren fastsætter, er bindende for organisationens virksomhed og organisering.

Kan borgere påvirke indholdet af reglerne?

Direkte ikke, da reglerne fastsættes administrativt, men organisationen kan inddrage erfaringer fra praksis og brugere indirekte.

Skal organisationen kun beskæftige sig med specifikke sager?

Organisationen reguleres generelt, ikke kun i forhold til enkelte sager, men også dens samlede opgaveløsning og struktur.

Relaterede paragraffer
  • § 165

    Uddyber organisationens primære rådgivningsopgaver.

  • § 166

    Beskriver udredningsopgaver, som § 171's regler kan omfatte.

  • § 169

    Handler om viden- og materialeproduktion som organisationen skal varetage.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Har du spørgsmål om § 171 eller specialrådgivning?

Foreslåede spørgsmål
Hvad betyder det, at ministeren fastsætter reglerne?
Hvordan påvirker reglerne rådgivning til børn og unge?
Kan organisationen organisere sig, som den vil?