Barnets lov § 51

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 51 fastlægger, hvad kommunalbestyrelsen konkret skal fremlægge over for børne- og ungeudvalget, når der indstilles til en tvangsanbringelse (efter §§ 47 eller 49).

Lovtekst – § 51

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

Kommunalbestyrelsens indstilling til børne- og ungeudvalget om anbringelse uden for hjemmet efter §§ 47 eller 49 skal omfatte følgende:

1) Undersøgelsen, jf. §§ 20 eller 26, herunder en beskrivelse af, at betingelserne i §§ 47 eller 49 er opfyldt, og af de ressourcer hos barnet, familien og netværket, som kan bidrage til at klare vanskelighederne under anbringelsen, jf. § 22, stk. 5, eller § 27, stk. 4.

2) En vurdering af forældremyndighedsindehaverens kompetencer til at varetage omsorgen for barnet eller den unge og at tage hånd om barnets eller den unges særlige behov, herunder med hjælp og støtte efter denne lov eller anden relevant lovgivning.

3) Barnets plan, jf. § 91, eller ungeplanen, jf. § 108, og en beskrivelse af den støtte og de initiativer, som er påtænkt for det kommende barn, barnet eller den unge og barnets eller den unges familie under anbringelsen uden for hjemmet og i tiden derefter, og formålet hermed.

4) Barnets eller den unges holdning til den påtænkte indsats.

Stk. 2. Er der udarbejdet en plan til forældrene efter § 77, stk. 1, eller en begrundelse efter § 77, stk. 3, skal denne vedlægges indstillingen til børne- og ungeudvalget.

Stk. 3. Hvis indstillingen efter stk. 1 er begrundet helt eller delvis i omsorgssvigt, vold eller overgreb og forvaltningen ikke påtænker at indstille til børne- og ungeudvalget, at barnets eller den unges søskende i husstanden under 15 år anbringes uden for hjemmet, skal indstillingen indeholde en begrundelse herfor. Begrundelsen skal indeholde en beskrivelse af, hvilken støtte som igangsættes for barnets søskende og familien.

Stk. 4. Finder børne- og ungeudvalget, at begrundelsen for ikke at anbringe én eller flere søskende under 15 år giver anledning til bekymring for, om konkrete søskende får tilstrækkelig hjælp og støtte, skal børne- og ungeudvalget underrette Ankestyrelsen.

Praktisk betydning

§ 51 fastlægger, hvad kommunalbestyrelsen konkret skal fremlægge over for børne- og ungeudvalget, når der indstilles til en tvangsanbringelse (efter §§ 47 eller 49). Det handler om, at alle relevante oplysninger skal på bordet, så udvalget træffer sin beslutning på et fuldt oplyst grundlag. Det er ikke nok blot at pege på problemerne – sagens dokumentation skal omfatte undersøgelse af barnet og forældrene, vurdering af forældreevnen, barnets plan, et overblik over støtteforanstaltninger og barnets egne meninger. Helt centralt kræver § 51 også, at det tydeligt skal begrundes, hvis søskende ikke indstilles til anbringelse, hvor der er tale om svigt, vold eller overgreb. I dag sikrer § 51, at tvangsanbringelser ikke kan blive administrativt proforma, men hele sagens kompleksitet og konsekvenser sættes i centrum.

Eksempler

  • Indstilling med begrundelse for anbringelse

    En kommune indstiller et barn til tvangsanbringelse pga. alvorligt omsorgssvigt. Kommunen dokumenterer forholdene og udarbejder barnets plan med støtteinitiativer, beskriver forældrenes muligheder for forbedring og barnets egen holdning til situationen.

  • Søskende ikke indstillet til anbringelse

    Ved indstilling om tvangsanbringelse af én søskende, skyldes det vold i hjemmet. Kommunen begrunder over for udvalget, hvorfor søskende under 15 år ikke indstilles, og beskriver den støtte, søskende og familien modtager i stedet.

  • Barnets egne synspunkter inddrages

    En 12-årig, der står over for anbringelse, får mulighed for at udtale sig, og kommunalbestyrelsen dokumenterer denne holdning i indstillingen til børne- og ungeudvalget.

Almindelige misforståelser
  • Man tror, at kommunalbestyrelsen frit kan bestemme informationsomfanget – i virkeligheden er kravene detaljerede.
  • Det antages ofte, at barnets holdning er ligegyldig – i praksis er den et krav og kan påvirke afgørelsen.
  • Nogle tror, at søskende aldrig skal medtages, men § 51 pålægger faktisk at vurdere og begrunde dette.
Almindelige spørgsmål

Hvilke oplysninger skal indgå i indstillingen til børne- og ungeudvalget?

Indstillingen skal indeholde undersøgelser af barnet og familien, vurdering af forældres kompetencer, barnets eller den unges plan, planlagt støtte under og efter anbringelsen samt barnets/den unges eget syn på indsatsen.

Skal kommunalbestyrelsen begrunde, hvis søskende ikke anbringes samtidig?

Ja, hvis sagen begrundes i omsorgssvigt, vold eller overgreb og søskende under 15 år ikke indstilles, skal der medsendes en specifik begrundelse og beskrivelse af den støtte, søskende og familien modtager.

Skal barnet altid høres?

Barnets eller den unges holdning skal altid fremgå af indstillingen. Det er et ufravigeligt krav, medmindre særlige og tungtvejende forhold taler imod.

Er § 51 kun relevant ved tvangsanbringelser?

Ja, § 51 gælder kun, når der indstilles til anbringelse uden samtykke efter §§ 47 eller 49. Frivillige anbringelser har andre procedurer.

Relaterede paragraffer
  • § 47

    Definerer selve tvangsanbringelsen uden samtykke, som § 51 finder anvendelse på.

  • § 22

    Beskriver krav til børnefaglige undersøgelser, som er et udgangspunkt for indstillingen.

  • § 77

    Stiller krav om plan for støtte til forældre, der ofte skal vedlægges indstillingen.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg om anbringelser og børns rettigheder.

Foreslåede spørgsmål
Hvad er kravene til indstilling ved tvangsanbringelse?
Hvordan vurderes forældres kompetencer i § 51?
Hvad sker der, hvis søskende ikke anbringes?