Barnets lov § 9
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 9 forpligter kommunalbestyrelsen til løbende at føre tilsyn med de faktiske forhold, som alle børn og unge under 18 år samt kommende forældre lever under i kommunen.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold, hvorunder alle børn og unge under 18 år og kommende forældre i kommunen lever.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fører sit tilsyn efter stk. 1 på en sådan måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til tilfælde, hvor der må antages at være behov for støtte til et barn eller en ung under 18 år, eller hvor det må antages, at der kan opstå et behov for støtte til et barn umiddelbart efter fødslen.
§ 9 forpligter kommunalbestyrelsen til løbende at føre tilsyn med de faktiske forhold, som alle børn og unge under 18 år samt kommende forældre lever under i kommunen. Formålet er, at kommunen hurtigt skal kunne opdage situationer, hvor et barn eller en ung kan have behov for støtte eller hvor behovet kan opstå allerede i spædbarnsalderen. Det betyder i praksis, at kommunen ikke kan nøjes med at reagere på individuelle underretninger, men aktivt skal søge viden via samarbejde med institutioner, skoler, sundhedspleje og øvrige aktører. Historisk har § 9 trukket grænsen for det kommunale ansvar væk fra en ren reaktiv funktion og over mod et forventningspres om opsøgende, systematisk overvågning – uden at det dog må blive en total overvågning af borgerne. I dag bruges paragraffen til at sikre, at ingen udsatte børn og familier bliver overset – og det er et centralt grundlag for tidlig og forebyggende indsats i hele det sociale børneområde.
Eksempler
Opsporing via daginstitution
En pædagog i en vuggestue bemærker, at et barn ofte møder uden madpakke og i beskidt tøj. Kommunen opdager forholdene via rutinemæssig kontakt og iværksætter støtte.
Gravide i sårbare situationer
Sundhedsplejen registrerer, at en kommende mor har udfordringer med rusmidler. Kommunen træder tidligt til, inden barnet fødes, via § 9-tilsynspligten.
Tværfagligt samarbejde i skolen
En folkeskole samarbejder med kommunen om mistrivsel hos en elev. Tilsynspligten medfører, at kommunen hurtigt opsamler signaler fra forskellige sektorer.
- •Tilsynet betyder ikke, at kommunen overvåger alle familier privat.
- •Alle børn og unge er omfattet – ikke kun dem i åbenlyst udsatte familier.
- •Kommunen skal være opsøgende, ikke kun reagere på underretninger.
Gælder kommunens tilsyn også kommende forældre, der ikke har fået barn endnu?
Ja, § 9 omfatter både børn og unge under 18 år samt kommende forældre, netop for at fange behov for støtte tidligt – også før barnet er født.
Er kommunen forpligtet til at besøge alle familier personligt?
Nej, men kommunen skal føre tilsyn på en måde, så den får kendskab til relevante forhold – eksempelvis gennem samarbejde med institutioner.
Hvordan adskiller dette tilsyn sig fra det personrettede tilsyn ved anbringelse?
§ 9 omhandler overordnet tilsyn med levevilkår for alle, mens det personrettede tilsyn retter sig mod konkrete børn eller unge med igangsat foranstaltning.
Kan forældre nægte at kommunen 'tilser' dem?
Kommunens tilsynsopgave er en generel pligt – men den indebærer ikke tvangsmæssig overvågning af samtlige borgere. Indgriben forudsætter altid lovhjemmel.
- § 18
§ 18 beskriver kommunens skridt, når der er mistanke om behov for støtte, hvilket typisk følger af tilsynspligten i § 9.
- § 156
§ 156 fastlægger det personrettede tilsyn med konkrete børn og unge, som adskiller sig fra det generelle tilsyn i § 9.
- § 133
Underretningspligten efter § 133 spiller sammen med kommunens tilsyn, idet alle fagpersoner skal underrette kommunen ved bekymring.
Velkommen – spørg trygt til regler om børns tilsyn!
Velkommen – spørg trygt til regler om børns tilsyn!