Planloven § 52
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 52 fastslår, at erhvervsministeren har pligt til at støtte regionsråd og kommunalbestyrelser med vejledning i forhold til planloven.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Erhvervsministeren bistår regionsråd og kommunalbestyrelser med vejledning efter denne lov.
Stk. 2. Erhvervsministeren kan nedsætte sagkyndige råd til at rådgive myndighederne i spørgsmål om fysisk planlægning.
Stk. 3. Erhvervsministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet statslig myndighed eller efter forhandling med vedkommende minister andre statslige myndigheder til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 4. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 3, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Stk. 5. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 3.
§ 52 fastslår, at erhvervsministeren har pligt til at støtte regionsråd og kommunalbestyrelser med vejledning i forhold til planloven. Det betyder, at lokale myndigheder kan forvente rådgivning og afklaring fra ministeriet eller dets enheder om tolkning, regelanvendelse og proces. Bestemmelsen sikrer, at myndighederne ikke overlades til egen fortolkning i komplekse eller nye sager, og at der kan skabes en vis national ensartethed i udmøntningen af planloven. Historisk har staten spillet en stadig mere aktiv rolle i at styre rammerne for arealanvendelse, blandt andet af hensyn til miljø, byudvikling og erhvervsinteresser. Vejledningsforpligtelsen er et værktøj for centralisering og koordinering, men den er samtidig et tilbud om hjælp – ikke en overtagelse af de lokale myndigheders kompetencer. I praksis udmøntes vejledningen ofte gennem cirkulærer, notater, informationsmøder og muligvis direkte rådgivning ved konkrete henvendelser – særligt i sager, der skaber tvivl, eller hvor der kan være alvorlige samfundsmæssige interesser på spil.
Eksempler
Kommune spørger om planzoner
En kommune er i tvivl om grænsedragningen mellem byzone og landzone ved ny byudvikling og beder ministeriet om vejledning.
Region søger tolkning af retningslinje
Et regionsråd kontakter erhvervsministeren for vejledning i, hvordan en ny retningslinje om kystnærhed skal forstås og implementeres lokalt.
Kommunal klage forberedes
En kommunalbestyrelse modtager vejledning fra ministeriet om proces og beføjelser i forbindelse med en kommende klagesag over en lokalplan.
- •Ministeriets vejledning betyder ikke, at ministeren overtager kommunens sager.
- •Vejledningen er ikke en slags klageinstans for borgere eller virksomheder.
- •Det er ikke et krav, at kommunen altid følger vejledningen slavisk.
Betyder § 52, at ministeren styrer kommune- og regionsplanlægningen?
Nej, bestemmelsen forpligter alene ministeren til at vejlede – regions- og kommunalbestyrelserne har fortsat det egentlige ansvar for planlægningen.
Hvordan får vi som kommune adgang til vejledning fra ministeren?
Typisk ved henvendelse til Erhvervsministeriet eller via etablerede kontaktpunkter, f.eks. i forbindelse med konkrete sager eller generelle spørgsmål.
Er ministerens vejledning bindende?
Ministerens vejledning er rådgivende. Men den kan veje tungt som myndighedsoplysning og følges bredt af praksis.
Dækker ministerens vejledning også tvister mellem kommuner?
Nej, vejledningen omfatter planlovens anvendelse – tvister håndteres i andre fora, f.eks. Planklagenævnet eller ved ministerens afgørelse hvis loven forudsætter det.
Kan borgerne få ministerens vejledning direkte?
Nej, § 52 omfatter kun regionsråd og kommunalbestyrelser, ikke privatpersoner.
- § 51 – Tilsyn og lovoverholdelse
§ 51 handler om kommunalbestyrelsens tilsyn, mens ministeren vejleder – rollerne supplerer hinanden.
- § 3 – Ministerens regler og beføjelser
§ 3 beskriver ministerens adgang til at fastsætte regler, der ofte danner grundlaget for den vejledning, der gives efter § 52.
Velkommen! Spørg endelig om planlovens § 52.
Velkommen! Spørg endelig om planlovens § 52.