Lejeloven § 176
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 176 stiller skrappe krav til udlejerens opsigelser af visse lejemål.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 341 af 23.3.2022
Udlejerens opsigelse efter § 170, nr. 2 og 3, og § 171 skal være skriftlig og indeholde oplysning om lejerens adgang til at gøre indsigelse efter stk. 2. Udlejerens opsigelse efter § 171 skal endvidere indeholde oplysning om opsigelsesgrunden. Er det lejede udlejet til andet end beboelse, skal opsigelsen tillige indeholde oplysning om lejerens rettigheder efter §§ 177-179. Indeholder opsigelsen ikke disse oplysninger, er den ugyldig.
Stk. 2. Vil lejeren ikke godkende opsigelsen, skal lejeren, senest 6 uger efter at opsigelsen er kommet frem til denne, fremsætte skriftlig indsigelse. Udlejeren må da anlægge sag ved boligretten senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis udlejeren ønsker at opretholde opsigelsen.
§ 176 stiller skrappe krav til udlejerens opsigelser af visse lejemål. Opsigelsen skal ikke blot være skriftlig, men også indeholde tydelige oplysninger om lejerens ret til at gøre indsigelse, og – hvis opsigelsen sker efter § 171 – opsigelsesgrunden. For erhvervslejere skal opsigelsen også oplyse om lejerens rettigheder efter §§ 177-179. Manglende overholdelse af disse krav gør opsigelsen ugyldig – det vil sige intet retskraftigt ophør af lejeforholdet. Paragraffen beskytter lejere mod forhastede eller uforklarede udsættelser og sikrer fuld transparens før opsigelse kan få virkning. I praksis betyder det, at udlejere ikke kan slippe forbi med halve oplysninger eller uklare grunde – enten følger man reglerne, eller også står opsigelsen slet ikke ved magt.
Eksempler
Manglende opsigelsesgrund
En udlejer opsiger en lejer efter § 171, men undlader at forklare hvorfor. Fordi opsigelsesgrunden mangler, er opsigelsen ugyldig.
Erhvervslejer får ikke oplyst rettigheder
En butikslokale-lejer opsiges, men brevet mangler henvisning til rettigheder i §§ 177-179. Opsigelsen er derfor uden virkning.
Lejer gøres ikke opmærksom på indsigelsesret
En opsigelse er skriftlig, men glemmer at informere lejeren om mulighed for indsigelse. Dermed kan den ikke håndhæves.
- •Man må godt opsige mundtligt, hvis man har talt med lejeren.
- •Det er nok at fortælle lejeren om opsigelsesgrunden i en e-mail opfølgende.
- •Hvis bare lejeren flytter ud, behøver man ikke følge formkravene.
Hvad sker der, hvis kravene til opsigelsen ikke er opfyldt?
Opsigelsen er ugyldig. Lejeforholdet fortsætter som før, indtil en gyldig opsigelse gives.
Skal opsigelser altid være skriftlige?
Ja, når de gives efter § 170, nr. 2 og 3, eller § 171, skal opsigelsen være skriftlig.
Hvilke oplysninger skal indgå ved opsigelse af erhvervslejemål?
Opsigelsen skal også oplyse om lejerens rettigheder efter §§ 177-179.
Hvordan gør lejeren indsigelse mod opsigelsen?
Lejeren skal skriftligt fremsætte indsigelse senest 6 uger efter opsigelsen er modtaget.
Kan udlejeren blot prøve igen med en ny opsigelse?
Ja, men kun hvis den nye opsigelse lever op til alle formkrav i § 176.
- § 170 (Opsigelsesadgang for udlejer)
Bestemmer hvornår udlejer må opsige lejeren – § 176 fastsætter krav til selve opsigelsen.
- § 171 (Andre lejeforhold – opsigelsesgrunde)
§ 176 henviser til og uddyber kravene til opsigelse efter denne paragraf.
- § 177 (Erhvervslejerens rettigheder ved opsigelse)
§ 176 kræver, at udlejer henviser til disse rettigheder i erhvervslejemål.
Velkommen! Stil dine lejeretlige spørgsmål her.
Velkommen! Stil dine lejeretlige spørgsmål her.