Barnets lov § 96

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 96 fastslår, at når et barn eller en ung er anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47, skal den løbende opfølgning af barnets situation efter § 95 ske i tæt sammenhæng med det tilsyn, der føres med barnet på anbringelsesstedet, jf.

Lovtekst – § 96

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 721 af 14.6.2023

Er barnet eller den unge anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47, skal den løbende opfølgning efter § 95 ses i sammenhæng med det løbende tilsyn med barnet eller den unge, jf. § 156, stk. 2 og 5, og ske efter kontakt med forældremyndighedsindehaveren.

Stk. 2. Er barnet eller den unge anbragt uden for hjemmet, skal vurderingen af behovet for revision af barnets plan eller ungeplanen eller relevante dele af den helhedsorienterede plan eller forbedringsforløbet, jf. § 95, stk. 4 og 5, ske med udgangspunkt i resultatet af den børnefaglige undersøgelse, jf. § 20 i denne lov, eller den ungefaglige undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.

Praktisk betydning

§ 96 fastslår, at når et barn eller en ung er anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47, skal den løbende opfølgning af barnets situation efter § 95 ske i tæt sammenhæng med det tilsyn, der føres med barnet på anbringelsesstedet, jf. § 156 stk. 2 og 5. Desuden skal opfølgningen foregå efter kontakt med forældremyndighedsindehaveren. Paragraffen understreger en forpligtelse til at arbejde helhedsorienteret: Den kommunale opfølgning må ikke ske isoleret, men skal koordineres med de tilsynsbesøg og samtaler, der føres med barnet på anbringelsesstedet. Samtidig sikrer bestemmelsen, at forældrene ikke holdes ude, men aktivt inddrages i processen, så længe det er muligt. Formålet er at give både barnet og familien reel indflydelse og overblik, samtidig med at kommunen holder tæt kontrol med, om anbringelsen fortsat er den rigtige løsning. Historisk kan dette ses som et opgør med sager, hvor manglende koordinering mellem myndighed, tilsyn og forældre har ført til svigt af barnet. I nutiden har bestemmelsen stor betydning for kvaliteten af anbringelsesforløb samt inddragelsen af både barn og forældre.

Eksempler

  • Anbringelse med årligt tilsyn

    Et barn anbringes på døgninstitution. Kommunen følger barnets trivsel og udvikling, og koordinerer opfølgningen med fastlagte tilsynsbesøg i institutionen i dialog med forældrene.

  • Revision af støtteplaner efter tilsyn

    Ved et tilsynsbesøg opdager kommunen, at barnets skolegang halter. Dette drøftes straks med forældrene og indgår i den løbende opfølgning og revision af barnets plan.

  • Kontakt til forældremyndighedsindehaveren

    Kommunen orienterer forældrene og indhenter deres synspunkter før hver større opfølgningssamtale om barnets anbringelse.

Almindelige misforståelser
  • Man tror, at tilsyn og opfølgning kan klares uafhængigt af hinanden.
  • Nogle tror, kommunen ikke behøver inddrage forældrene efter anbringelse.
  • Det misforstås, at løbende kontakt med forældrene kan undlades for tidsbesparelse.
Almindelige spørgsmål

Hvad betyder det, at opfølgning skal ses i sammenhæng med tilsyn?

Det betyder, at kommunens vurderinger af barnets trivsel og udvikling skal baseres på det, der kommer frem i tilsynet med barnet på anbringelsesstedet, så der ikke arbejdes i siloer.

Skal forældre altid kontaktes før opfølgning?

Ja, kommunen skal have kontaktet forældremyndighedsindehaveren, så forældrene får mulighed for at blive inddraget i både tilsyn og opfølgning.

Er tilsyn og løbende opfølgning det samme?

Nej. Tilsyn er kontrol med anbringelsesstedet og barnets forhold dér, mens opfølgning handler om at vurdere, om selve indsatsen/anbringelsen fortsat er rigtig.

Hvad hvis forældrene ikke ønsker at deltage?

Kommunen skal dokumentere, at kontakten har fundet sted. Forældrene kan ikke tvinges til deltagelse, men inddragelsen skal forsøges.

Relaterede paragraffer
  • § 95

    Regulerer selve indholdet i den løbende opfølgning, som § 96 henviser til.

  • § 156

    Bestemmer hvordan kommunalt tilsyn med anbragte børn skal udføres.

  • § 46

    Fastlægger reglerne for frivillige anbringelser, som § 96 omfatter.

  • § 47

    Gælder for tvangsanbringelser, der også omfattes af § 96.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen – få klar rådgivning om § 96 her!

Foreslåede spørgsmål
Hvordan foregår tilsyn og opfølgning i praksis?
Skal kommunen altid inddrage forældrene?
Hvornår kan man bede om ændringer i barnets plan?