Forside/Kategorier/Tilbudsloven

Tilbudsloven

Tilbudsloven regulerer rammerne for offentlige virksomheders udbud af opgaver for at sikre fair konkurrence og effektiv anvendelse af offentlige midler.

Billedgenerering afventer

Prompt: Et moderne dansk bymiljø med offentlige bygninger, erhvervsfolk i møde, kontrakter på bordet og dansk flag i baggrunden, uden tekst.

Lovtekst

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 338 af 19.5.2005

Lovtekst
Lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren  

  

  

    

  

  

 VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør  

 vitterligt:  

  

 Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:  

  



  

 Kapitel 1   

 Anvendelsesområde   

  

  § 1.  

  

 Loven gælder for indhentning af tilbud på udførelse eller projektering og  

 udførelse af bygge- og anlægsarbejder og for tildeling af ordren.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Loven  

 gælder for følgende udbydere:  

  

  

 1)  

 	  

 Statslige, regionale  

 og kommunale myndigheder og offentligretlige organer,  

  

  

 2)  

 	  

 andre udbydere, når  

 de udbyder bygge- og anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte, herunder  

 garantier, og  

  

  

 3)  

 	  

 tilbudsgivere, når de  

 indhenter tilbud hos underentreprenører til brug for udførelse af en bygge-  

 og  

 anlægsopgave omfattet af loven for en bygherre omfattet af nr. 1 eller 2.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Bortset fra  

 § 3, stk. 2, og § 7 gælder loven dog ikke udbud, der er  

 omfattet  

 af  

  

  

 1)  

 	  

 udbudsdirektivet,  

 herunder reglerne for delarbejder omfattet af direktivets artikel 9,  

 stk. 5 a,  

  

  

 2)  

 	  

 forsyningsvirksomhedsdirektivet,  

 herunder reglerne for delarbejder omfattet af direktivets artikel 17,  

 stk. 6 a, eller  

  

  

 3)  

 	  

 lov nr. 378 af 14.  

 juni 1995 om kommuners og amtskommuners udførelse af opgaver for andre  

 offentlige myndigheder med senere ændringer eller regler udstedt med hjemmel  

 heri.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Lovens  

 regler om fremgangsmåden ved indhentning af tilbud og ved tildeling af ordren  

 finder endvidere anvendelse, når en udbyder, der ikke er omfattet af  

 stk. 3, klart tilkendegiver, at loven eller nærmere angivne regler heri  

 vil blive anvendt som grundlag for tildeling af en ordre om et bygge- og  

 anlægsarbejde.  

  

  

  

 Stk. 5.  

  

 Ved »bygge-  

 og anlægsarbejder« forstås i overensstemmelse med udbudsdirektivet og  

 forsyningsvirksomhedsdirektivet  

 resultatet af et sæt bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig selv at  

 udfylde en økonomisk eller teknisk funktion. Ved »udbudsdirektivet« forstås  

 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/18/EF om samordning af  

 fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter,  

 offentlige  

 tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter. Ved  

 »forsyningsvirksomhedsdirektivet« forstås Europa-Parlamentets og Rådets  

 direktiv 2004/17/EF om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af  

 kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester.  

 Begrebet »offentligretlige organer« forstås i overensstemmelse med  

 definitionen  

 heraf i udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet.  

  

  

  



  

 Kapitel 2   

 Generelle principper for tilbudsindhentning  

  

  

 Konkurrence og ligebehandling  

  

  

  § 2.  

  

 Tilbud på udførelse eller projektering og udførelse af bygge- og  

 anlægsarbejder  

 omfattet af denne lov indhentes ved offentlig eller begrænset licitation  

 eller  

 ved underhåndsbud.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Udbyderen  

 skal udnytte de muligheder, der findes for at skabe tilstrækkelig  

 konkurrence.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Det påhviler udbyderen ved  

 tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udbuddet og tildelingen af ordren at  

 sørge for, at udvælgelsen af tilbudsgivere sker på grundlag af objektive,  

 saglige og ikkediskriminerende kriterier, og at der ikke finder  

 forskelsbehandling  

 sted mellem tilbudsgiverne.  

  

  

 Tilbudsfrister og vedståelsesfrister  

  

  

  

  § 3.  

  

 I  

 udbudsbetingelserne skal angives fristen for modtagelse af tilbud. Fristen  

 skal  

 være lang nok til at give tilbudsgivere rimelig tid til at afgive tilbud.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Der gælder  

 en vedståelsesfrist på 40 arbejdsdage, medmindre andet er angivet i  

 udbudsmaterialet.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Ved  

 forhandlinger af licitationsbud efter § 11 gælder, at uanset  

 vedståelsesfristen efter stk. 2 frigøres en tilbudsgiver, der ikke  

 indbydes til forhandlinger eller fravælges i løbet af forhandlingerne, fra  

 sit  

 tilbud, så snart vedkommende beslutning er meddelt tilbudsgiveren.  

  

  

  



  

 Kapitel 3   

 Fremgangsmåden ved en licitation   

  

 Definitioner  

  

  

  § 4.  

  

 Ved licitation forstås i denne lov,  

 at en opgave udbydes således, at flere opfordres til inden samme bestemte  

 tidspunkt og på samme udbudsgrundlag eller ud fra fælles mindstekrav at give  

 bindende tilbud eller at give tilbud om at indgå i et forpligtende samarbejde  

 om en bygge- og anlægsopgave. Ved opfordringen tilkendegives, at der er tale  

 om  

 en licitation.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Ved  

 offentlig licitation rettes opfordring til at byde til en ubestemt kreds ved  

 annonce i pressen eller i elektroniske medier.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Ved  

 begrænset licitation rettes opfordringen til at byde direkte og alene til  

 dem,  

 fra hvem tilbud ønskes.  

  

  

 Tilbuddets form  

  

  

  

  § 5.  

  

 Tilbud ved en licitation skal være  

 skriftlige. Tilbud kan afgives elektronisk, medmindre udbyderen på forhånd  

 har  

 udelukket dette. Udbyderen kan bestemme, at tilbud skal afgives i elektronisk  

 form.  

  

  

 Tilrettelæggelse af offentlig og begrænset licitation  

  

  

  

  § 6.  

  

 Hvis udbyderen ved en offentlig  

 licitation kræver oplysninger vedrørende teknisk og økonomisk formåen, som  

 tilbudsgiver skal dokumentere at råde over for at kunne få sit bud taget i  

 betragtning,  

 skal  

 karakteren af disse oplysninger  

 og dokumentationen herfor være angivet i annoncen. I annoncen angives  

 tillige,  

 om opgaven vil blive tildelt efter kriteriet laveste pris eller efter  

 kriteriet  

 det økonomisk mest fordelagtige bud.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Ved  

 begrænset licitation kan udbyderen gennemføre en prækvalifikationsrunde ved  

 at  

 indkalde mulige tilbudsgivere ved offentliggørelse af en udbudsannonce i  

 pressen eller i elektroniske medier. I udbudsannoncen skal angives  

  

  

 1)  

 	  

 en frist på mindst 15  

 arbejdsdage til at anmelde interesse i at deltage,  

  

  

 2)  

 	  

 karakteren af de  

 oplysninger vedrørende økonomisk og teknisk formåen, som skal dokumenteres  

 for  

 at kunne blive prækvalificeret, og dokumentationen herfor,  

  

  

 3)  

 	  

 om opgaven vil blive  

 tildelt efter kriteriet laveste pris eller efter kriteriet det økonomisk mest  

 fordelagtige bud, og  

  

  

 4)  

 	  

 hvor mange bydende  

 der maksimalt vil blive opfordret til at afgive tilbud.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Ved  

 indbydelse til en begrænset licitation uden forudgående prækvalifikation skal  

 udbyderen oplyse, hvor mange bydende der maksimalt vil blive opfordret til at  

 afgive tilbud. Det skal af indbydelsen fremgå, om opgaven vil blive tildelt  

 efter kriteriet laveste pris eller efter kriteriet økonomisk mest  

 fordelagtige  

 bud. For udbydere omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, gælder, at  

 medmindre kun bestemte virksomheder har praktisk mulighed for at udføre  

 arbejdet, skal mindst en af de indbudte være fra områder uden for  

 lokalområdet,  

 og udbyderen kan ikke ved hvert udbud indbyde den samme kreds af  

 virksomheder.  

 Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler, der begrænser adgangen  

 til  

 at anvende begrænset licitation uden forudgående prækvalifikation.  

  

  

 Adgangen til at være til stede ved åbningen af  

 licitationsbuddene  

  

  

  

  § 7.  

  

 Ved  

 en licitation åbnes tilbuddene på licitationsstedet på et forud fastsat  

 tidspunkt. De bydende er berettiget til at være til stede ved åbningen af  

 tilbuddene og til at blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold.  

  

  

 Tildelingskriterier  

  

  

  

  § 8.  

  

 Medmindre udbyderen annullerer licitationen, skal ordren tildeles efter  

 følgende  

 kriterier:  

  

  

 1)  

 	  

 Den laveste pris  

 eller  

  

  

 2)  

 	  

 det økonomisk mest  

 fordelagtige bud under hensyntagen til forskellige kriterier, som varierer  

 efter den pågældende kontrakt, f.eks. kvalitet, pris, byggetid,  

 driftsomkostninger, rentabilitet, teknisk værdi, påvirkning af miljøet,  

 arkitektur og funktion.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Det skal i  

 udbudsbetingelserne anføres, hvilket tildelingskriterium der skal anvendes.  

 Ved  

 tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige bud anføres så vidt  

 muligt,  

 hvordan udbyderen relativt vil vægte de kriterier, der er valgt. Denne  

 vægtning  

 kan angives ved fastsættelse af en ramme med et passende maksimalt udsving.  

 Hvis der ikke kan foretages en vægtning, angiver udbyderen kriteriernes  

 prioriterede rækkefølge med det vigtigste først.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Udbyderen  

 kan forkaste et tilbud, såfremt det findes overvejende sandsynligt, at den  

 bydende  

 er ude af stand til at gennemføre arbejdet i tilfredsstillende kvalitet, på  

 hensigtsmæssig og forsvarlig måde og i rette tid.  

  

  

 Alternative bud  

  

  

  

  § 9.  

  

 Udbyderen kan tage hensyn til alternative bud fra bydende, såfremt disse  

 alternative bud opfylder de mindstekrav, som fremgår af udbudsbetingelserne.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Udbyderen  

 kan i udbudsbetingelserne anføre, at alternative bud ikke kan modtages.  

  

  

 Forhandlinger  

  

  

  

  § 10.  

  

 Når kriteriet for tildeling af ordren er laveste pris, kan udbyderen kun  

 forhandle med lavestbydende.  

  

  

  

  § 11.  

  

 Når kriteriet for tildeling af ordren er det økonomisk mest fordelagtige bud,  

 kan udbyderen forhandle med tre tilbudsgivere eller færre, som ved  

 licitationen  

 har afgivet de økonomisk mest fordelagtige tilbud bedømt ud fra de vægtede  

 eller prioriterede underkriterier, medmindre der i udbudsbetingelserne er  

 givet  

 afkald herpå.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Når  

 udbyderen vælger at forhandle, skal det senest ved forhandlingernes  

 påbegyndelse over for de udvalgte tilbudsgivere, som udbyderen forbeholder  

 sig  

 at forhandle med, tilkendegives, hvilken procedure der vil blive fulgt, hvis  

 dette ikke fremgår af udbudsbetingelserne.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Under  

 forhandlingerne skal udbyderen sikre, at alle tilbudsgivere behandles ens.  

 Navnlig må udbyderen ikke udøve forskelsbehandling ved at give oplysninger,  

 som  

 kan stille nogle tilbudsgivere bedre end andre. Udbyderen må under  

 forhandlingerne alene give oplysninger til en tilbudsgiver om andre  

 tilbudsgiveres løsninger eller priser, i det omfang sådanne oplysninger  

 allerede er gjort offentligt tilgængelige i henhold til § 7.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Forhandlingerne må ikke føre til, at opgavens karakter ændres væsentligt,  

 eller  

 til, at tildelingskriterierne, herunder den vægtning eller prioritering, der  

 er  

 lagt til grund ved udvælgelsen af forhandlingspartnere efter stk. 1,  

 ændres.  

  

  

  



  

 Kapitel 4   

 Underhåndsbud   

  

  § 12.  

  

 Tilbud, der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en  

 rammeaftale, er underhåndsbud  

.  

  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Udbyderen  

 kan på samme arbejde indhente indtil tre underhåndsbud. Dog kan der indhentes  

 et fjerde underhåndsbud, hvis udbyderen i opfordringerne til at afgive bud  

 har  

 forbeholdt sig denne mulighed og det fjerde tilbud indhentes fra en  

 tilbudsgiver uden for det lokale område.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Udbydere  

 omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, kan ikke indhente  

 underhåndsbud  

 på bygge- og anlægsarbejder med en samlet anslået værdi af arbejdet  

 eksklusive  

 moms på mere end 3 mio. kr., medmindre  

  

  

 1)  

 	  

 der er tale om  

 delarbejder, hvis anslåede værdi eksklusive moms er 500.000 kr. eller  

 derunder,  

 og den samlede værdi af disse delarbejder ikke overstiger 20 pct. af de  

 samlede  

 arbejders værdi,  

  

  

 2)  

 	  

 bygge- og  

 anlægsarbejdets omfang, kvalitet eller tidsforløb kun med stor vanskelighed  

 kan  

 fastlægges i et udbudsgrundlag såsom visse forsøgs-, forsknings- og  

 udviklingsarbejder eller restaurerings-, reparations- og ombygningsarbejder  

 eller arbejdet af tvingende sikkerhedsmæssige grunde ikke kan udsættes,  

  

  

 3)  

 	  

 der ikke ved  

 licitation er indkommet et egnet eller forskriftsmæssigt bud eller der ikke  

 er  

 modtaget nogen ansøgninger, forudsat at de oprindelige udbudsbetingelser ikke  

 ændres væsentligt,  

  

  

 4)  

 	  

 kun en bestemt  

 virksomhed kan udføre arbejdet eller  

  

  

 5)  

 	  

 bygge-  

 og anlægsarbejdet supplerer et arbejde, der har været udbudt i licitation, og  

 arbejdet på  

 grund af uforudsete forhold er blevet nødvendigt for  

 fuldførelse af det udbudte arbejde og ordren tildeles den virksomhed, der  

 udfører det oprindelige arbejde, medmindre udbyderen kan påvise særlige  

 forhold, der begrunder, at udbyderen kan lade andre udføre arbejdet.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Når den  

 samlede, anslåede værdi eksklusive moms af et bygge- og anlægsarbejde  

 overstiger  

 300.000 kr., skal udbydere omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1 og 2,  

 indhente mindst to underhåndsbud. Disse udbydere kan ikke ved hvert udbud  

 indbyde den samme kreds af virksomheder.  

  

  

  

 Stk. 5.  

  

 Udbyderen  

 skal ved indhentning af underhåndsbud give meddelelse om, hvorvidt tildeling  

 af  

 ordren vil ske på grundlag af kriteriet laveste pris eller kriteriet det  

 økonomisk mest fordelagtige tilbud.  

  

  

  

 Stk. 6.  

  

 Udbyderen  

 kan forkaste et tilbud, såfremt det findes overvejende sandsynligt, at den  

 bydende  

 er ude af stand til at gennemføre arbejdet i tilfredsstillende kvalitet, på  

 hensigtsmæssig og forsvarlig måde og i rette tid.  

  

  

  

 Stk. 7.  

  

 Økonomi- og  

 erhvervsministeren kan undtage bestemte kategorier af udbydere fra reglerne i  

 stk. 2 og 3.  

  

  

  



  

 Kapitel 5   

 Rammeaftaler   

  

  § 13.  

  

 Ved  

 rammeaftaler forstås aftaler, der er indgået i overensstemmelse med denne  

 lovs  

 regler, om betingelserne, f.eks. med hensyn til kvalitet, pris og mængde  

 eller  

 omfang, for en mulig udførelse af bygge- og anlægsarbejder af samme karakter  

 i  

 løbet af en given periode.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 En rammeaftale har kun virkning i  

 forholdet mellem de direkte parter i aftalen. En rammeaftale kan kun indgås  

 mellem  

 én udbyder og én virksomhed. Udbyderen kan om nødvendigt anmode virksomheden  

 om  

 at komplettere sit tilbud til brug for kontraktindgåelsen. Dette må dog ikke  

 medføre væsentlige ændringer i aftalevilkårene.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 En  

 rammeaftale må højst gælde for en periode på 4 år.  

  

  

  



  

 Kapitel 6   

 Meddelelse til ansøgere og tilbudsgivere   

  

  § 14.  

  

 Udbyderen underretter hurtigst muligt alle tilbudsgivere, der har afgivet et  

 licitationsbud eller et underhåndsbud, om, hvilken afgørelse der er truffet  

 med  

 hensyn til ordretildelingen, herunder i givet fald begrundelsen for at  

 annullere en licitation eller indhente underhåndsbud.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Ved  

 begrænset licitation med prækvalifikation underretter udbyderen hurtigst  

 muligt  

 ansøgere om, hvorvidt de er blevet prækvalificeret. Efter anmodning  

 underretter  

 udbyderen endvidere en forbigået ansøger om begrundelsen for, at ansøgningen  

 er  

 blevet forkastet.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Udbyderen  

 underretter efter anmodning berørte tilbudsgivere om begrundelsen for at  

 forkaste  

 tilbuddet, jf. § 8, stk. 3, og § 12, stk. 6, såfremt en  

 sådan begrundelse ikke allerede er givet i medfør af § 15, stk. 2.  

  

  

  

  § 15.  

  

 Når  

 kriteriet er det økonomisk mest fordelagtige bud, gælder endvidere reglerne i  

 stk. 2-4.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Senest  

 samtidig med, at der indledes forhandlinger efter § 11, underretter  

 udbyderen berørte tilbudsgivere om en beslutning om ikke at indbyde dem til  

 forhandlingerne og en begrundelse herfor.  

  

  

  

 Stk. 3.  

  

 Efter  

 afslutningen på forhandlinger efter § 11 underretter udbyderen hurtigst  

 muligt tilbudsgivere, som udbyderen har forbeholdt sig at forhandle med, om  

 det  

 antagne tilbuds egenskaber og relative fordele.  

  

  

  

 Stk. 4.  

  

 Hvis der  

 ikke har været forhandlinger efter § 11, eller hvis tilbuddene er  

 indhentet ved underhåndsbud, underretter udbyderen efter anmodning  

 tilbudsgivere, som har overholdt udbudsbetingelserne, om det antagne tilbuds  

 egenskaber og relative fordele.  

  

  

  



  

 Kapitel 7   

 Klage over licitation m.v.   

  

  § 16.  

  

  

  

 Enhver, der har en retlig  

 interesse heri eller i øvrigt er tillagt klageadgang efter lov om Klagenævnet  

 for Udbud, kan indbringe spørgsmål om overtrædelse af bestemmelser i  

 nærværende  

 lov og regler udstedt i medfør heraf for Klagenævnet for Udbud.  

  

  

  



  

 Kapitel 8   

 Ikrafttræden m.v.   

  

  § 17.  

  

 Loven  

 træder i kraft den 1. september 2005 og har virkning for opgaver, der udbydes  

 fra dette tidspunkt.  

  

  

  

 Stk. 2.  

  

 Samtidig  

 ophæves lov nr. 450 af 7. juni 2001 om indhentning af tilbud i bygge- og  

 anlægssektoren.  

  

  

  

  § 18.  

  

 Loven  

 gælder ikke for Færøerne og Grønland.  

  

  

  

  

  

Givet på Christiansborg Slot, den 18. maj  

 2005  

Under Vor Kongelige Hånd og Segl  

MARGRETHE R.  

/Bendt Bendtsen
Tilbudsloven - Læs den komplette lovtekst | regelrytter.dk