Planloven § 5a
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 5a slår fast, at områder i kystnærhedszonen – altså de arealer tæt på den danske kyst uden for særligt udpegede udviklingsområder – som hovedregel skal holdes fri for ny bebyggelse og anlæg, der ikke har en funktionel tilknytning til kysten.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Kystnærhedszonen uden for udviklingsområder, jf. § 5 b, stk. 2, skal søges friholdt for bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængige af kystnærhed.
Stk. 2. Erhvervsministeren skal følge udviklingen og anvende beføjelserne i §§ 3, 29 og 59 til at sikre, at nationale planlægningsinteresser i kystområderne varetages efter denne lov.
Stk. 3. Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne og sommerhusområderne i kystområderne, fremgår af kortbilaget til loven. I kystnærhedszonen gælder bestemmelserne i § 5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 21, § 11 e, stk. 1, nr. 11, og stk. 2, § 11 f, § 16, stk. 4, § 29 og § 35, stk. 3.
Stk. 4. For de kystnære dele af byzonerne, der ligger ud til kysterne, eller som indgår i et samspil med kystlandskabet, gælder bestemmelserne i §§ 11 f, stk. 1, 2 og 4, og 16, stk. 5.
§ 5a slår fast, at områder i kystnærhedszonen – altså de arealer tæt på den danske kyst uden for særligt udpegede udviklingsområder – som hovedregel skal holdes fri for ny bebyggelse og anlæg, der ikke har en funktionel tilknytning til kysten. Formålet er at beskytte de åbne kystlandskaber og deres store natur- og landskabsværdier samt sikre offentlighedens adgang til kysten. Kun hvis der er et reelt og begrundet behov for placeringen netop dér, fx for fiskeri, havn eller lignende aktiviteter, kan der gives tilladelse. Bestemmelsen betyder i praksis, at turisme, boliger, erhverv og tekniske anlæg kun ganske undtagelsesvist får grønt lys uden for udviklingsområder. Kystnærhedszonen bruges også som politisk værktøj til at imødegå udtynding og privatisering af kystnaturen. Reglen fortolkes generelt restriktivt, og kommunen samt staten fører tæt kontrol med ansøgninger og undtagelser.
Eksempler
Afslag til sommerhuse nær stranden
En grundejer ønsker at bygge sommerhuse på sin mark tæt ved havet, men får afslag, da formålet ikke kræver placering ved kysten.
Tilladelse til en ny redningsstation
En redningsstation får godkendelse, da dens funktion forudsætter direkte adgang til kysten.
Afvisning af caféprojekt
Etablering af en café i kystnærhedszonen uden konkret tilknytning til kystaktiviteter bliver afslået.
- •Man tror, at alle former for byggeri automatisk er forbudt tæt ved kysten.
- •Nogle mener, at reglen kan omgøres lokalt uden videre statslig indblanding.
- •Flere tror, at turistprojekter automatisk betragtes som kystafhængige – det er ikke korrekt.
Kan man bygge boliger i kystnærhedszonen uden for udviklingsområder?
Som hovedregel nej – medmindre byggeriet er funktionelt afhængigt af kystnærhed, hvilket sjældent gælder boliger.
Hvem beslutter, om et anlæg er afhængigt af kysten?
Kommunalbestyrelsen vurderer ansøgningen, og Erhvervsministeren kan gribe ind, særligt hvis nationale interesser berøres.
Gælder forbuddet alle slags anlæg?
Nej, forbuddet rammer dem, der ikke har en nødvendig kystnær funktion. Anlæg som havne eller redningsstationer kan undtages.
Kan der dispenseres fra reglen?
Dispensation gives kun i ganske særlige tilfælde og hvis nationale interesser ikke tilsidesættes.
Hvordan defineres kystnærhedszonen?
Zonen følger landzoner og sommerhusområder nær kysten, som fremgår af et officielt kortbilag til loven.
- § 5b
Uddyber de konkrete restriktioner og undtagelser for planlægning og udvikling i kystnærhedszonen.
- § 11a
Pålægger kommunerne at fastlægge retningslinjer for kystnærhedszonen i kommuneplanen.
- § 35
Fastslår de generelle betingelser for tilladelse til byggeri i landzone, som også omfatter kystnærhedszonen.
Hej og velkommen til rådgivning om planlovens kystregler.
Hej og velkommen til rådgivning om planlovens kystregler.