Planloven § 5

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 5 åbner en særlig mulighed for, at erhvervsministeren – efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse – kan tillade planlægning og givelse af landzonetilladelser til op til ti konkrete fysiske projekter, der ellers ville være forhindret af de skrappe beskyttelsesregler i kystnærhedszonen og landzonen, herunder kravene i § 5 b og § 35, stk.

Lovtekst – § 5

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 1157 af 11.7.2020

Erhvervsministeren kan efter ansøgning fra kommunalbestyrelser meddele op til ti tilladelser til planlægning af og til meddelelse af landzonetilladelser til konkrete fysiske projekter uanset § 5 b, stk. 1, nr. 1 og 4, og § 35, stk. 3, hvis

1) projekterne har et potentiale for udvikling af kyst- og naturturismen og for øget tiltrækning af udenlandske turister,

2) etableringen af de konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter for at sikre overensstemmelse med de sammenhængende turistpolitiske overvejelser i kommunens planlægning for turisme for at understøtte en samlet udvikling i området og

3) projekterne indpasses arkitektonisk og opføres under særlig hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet.

Stk. 2. Erhvervsministeren kan ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 til projekter i landzone lægge særlig vægt på hensynet til udvikling af kyst- og naturturismen. Kommunalbestyrelsen kan ved efterfølgende meddelelse af tilladelse efter § 35, stk. 1, til projekter tilladt efter stk. 1 lægge særlig vægt på hensynet til udvikling af kyst- og naturturismen.

Stk. 3. Meddelte tilladelser, jf. stk. 1, vedtagne lokalplaner og meddelte landzonetilladelser på baggrund af erhvervsministerens tilladelse efter stk. 1 bortfalder 5 år efter, at erhvervsministerens tilladelse er meddelt, hvis projektet ikke er påbegyndt på dette tidspunkt. Erhvervsministeren kan inden udløbet af fristen forlænge denne med op til 2 år.

Stk. 4. Erhvervsministeren kan inden udløbet af de fastsatte frister, jf. stk. 3, godkende mindre ændringer af projekter, der er tilladt efter stk. 1.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 35, stk. 1, om projekter tilladt efter stk. 1, kan påklages til Planklagenævnet efter kapitel 14, for så vidt angår retlige spørgsmål.

Stk. 6. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om ansøgning om offentliggørelse, evaluering og indberetning af projekter, der gennemføres efter stk. 1.

Praktisk betydning

§ 5 åbner en særlig mulighed for, at erhvervsministeren – efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse – kan tillade planlægning og givelse af landzonetilladelser til op til ti konkrete fysiske projekter, der ellers ville være forhindret af de skrappe beskyttelsesregler i kystnærhedszonen og landzonen, herunder kravene i § 5 b og § 35, stk. 3. Til forskel fra den generelle planlægning handler § 5 om undtagelser, hvor der vurderes, at et projekt har potentiale for udvikling af kyst- og naturturisme og tiltrækning af udenlandske turister. Projekterne skal planlægges i tilknytning til eksisterende turismemæssige aktiviteter og tage hensyn til både arkitektur og natur. Undtagelsesadgangen har været politisk omdiskuteret, da der balanceres mellem udvikling og beskyttelse. Det er vigtigt at bemærke, at der kan komme meget tæt bistand og kontrol fra ministeriet, og ministerens tilladelse er altafgørende – ingen automatisk ret foreligger. Godkendte projekter har en fast udløbsfrist, hvis de ikke realiseres inden fem år.

Eksempler

  • Nyt feriecenter ved Vestkysten

    En kommune ansøger om ministerens tilladelse til at planlægge og gennemføre et feriecenter tæt på et naturskønt område, som ikke ville tillades efter de gældende regler for kystnærhedszonen.

  • Udvidelse af eksisterende turistattraktion

    Kommunen søger om at udvide en naturpark med nye faciliteter og overnatningsmuligheder, selvom området ellers ville være omfattet af restriktioner omkring landzone og naturbeskyttelse.

  • Innovativ luksuscampingplads

    Et projekt med et bæredygtigt, højtprofileret campinganlæg kan få tilladelse, hvis det kobles til aktuelle turismeaktiviteter og tilfører et vækstpotentiale.

Almindelige misforståelser
  • Mange tror, at kommunerne har ret til at udnytte kvoten og få tilladelse – det er forkert, det kræver konkret ministergodkendelse.
  • Nogle tror, at alle kystområder nu står åbne for turismeprojekter, men der er stadig strenge krav og kun op til ti undtagelsestilladelser.
Almindelige spørgsmål

Kan enhver kommune få tilladelse til et sådant projekt?

Nej, kun op til ti projekter kan godkendes på landsplan, og erhvervsministeren skal godkende ansøgningen efter konkrete kriterier.

Må projektet ligge hvor som helst i kystnærhedszonen?

Nej, projektet skal ligge i tilknytning til eksisterende turismeaktiviteter, og ministeren vurderer konkret hensynet til natur, landskab og sammenhæng i området.

Hvad sker der, hvis projektet ikke bliver realiseret?

Tilladelsen bortfalder 5 år efter ministerens godkendelse, hvis projektet ikke er påbegyndt. Ministeren kan forlænge fristen med op til 2 år.

Giver § 5 adgang til at opføre sommerhuse?

Nej, nye sommerhuse kræver særlig hjemmel, og § 5 omfatter ikke automatisk nye sommerhusområder.

Relaterede paragraffer
  • § 4a

    Omhandler tilsvarende særregler for innovative og miljømæssigt bæredygtige turismeprojekter, men med fokus på innovative elementer og flere tilladelser.

  • § 5b

    Indeholder de almindelige restriktioner og principper for planlægning i kystnærhedszonen, som § 5 giver mulighed for at fravige.

  • § 35

    Hovedbestemmelsen om krav til landzonetilladelse, som der netop gives undtagelse fra i § 5-projekter.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen! Spørg trygt om § 5 og mulighederne.

Foreslåede spørgsmål
Hvad skal et projekt opfylde for at få tilladelse efter § 5?
Hvilke særregler gælder for turismeprojekter i kystnaturen?
Hvornår bortfalder en godkendelse efter § 5?