Erstatningsansvarsloven § 10
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 10 sikrer, at både den skadelidte og skadevolderen har adgang til en uafhængig vurdering fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) ved tvivl om méngrad og erhvervsevnetab.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1070 af 29.8.2018
Såvel skadelidte som skadevolder kan indhente en udtalelse om spørgsmålet om fastsættelsen af méngraden og erhvervsevnetabet fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Udtalelsen skal så vidt muligt afgives inden 1 år og senest 2 år efter fremsættelsen af anmodningen om en udtalelse. Hvis den erhvervsmæssige situation ikke er afklaret, kan Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, når der foreligger særlige omstændigheder, afgive en midlertidig udtalelse. I så fald skal det af udtalelsen fremgå, at den er midlertidig.
Stk. 2. Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings udtalelse skal begrundes efter forvaltningslovens § 24.
Stk. 3. Skadelidte og skadevolder har ret til aktindsigt i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sag efter forvaltningslovens kapitel 4.
§ 10 sikrer, at både den skadelidte og skadevolderen har adgang til en uafhængig vurdering fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) ved tvivl om méngrad og erhvervsevnetab. Denne bestemmelse fremmer retssikkerheden, fordi vurderingen fra AES fungerer som et fagligt grundlag for afgørelse om erstatningens størrelse. AES skal afgive udtalelsen hurtigst muligt, helst inden et år – dog senest to år efter anmodningen, hvilket forhindrer unødige forsinkelser. Kan méngrad eller erhvervsmæssige forhold ikke endeligt afgøres, åbnes der for en midlertidig udtalelse, så processen kan køre videre, mens afklaring afventer. Paragraffen understreger efter forvaltningslovens regler, at udtalelsen skal være begrundet, og at begge parter har fuld aktindsigt. Det betyder, at processen bliver transparent og giver begge parter reel mulighed for at tage stilling til vurderingen og klage, hvis de er uenige.
Eksempler
Skadelidt får midlertidig vurdering
En kvinde pådrager sig en rygskade. AES kan endnu ikke vurdere det endelige erhvervsevnetab, da hendes jobmuligheder er uafklarede. Derfor udsteder AES en midlertidig udtalelse om erhvervsevnetabet.
Forsikringsselskab anmoder om AES-udtalelse
Et forsikringsselskab, som repræsenterer skadevolderen, er uenig i skadelidtes egenvurdering af méngrad og beder derfor AES om en officiel vurdering til brug for erstatningssagen.
Aktindsigt i sagen
Skadelidte ønsker at se det lægelige materiale, AES har lagt til grund for sin vurdering. Ifølge § 10 skal der gives fuld aktindsigt i sagen.
- •Det er kun skadelidte, der kan anmode om en AES-udtalelse.
- •AES' vurdering er altid endelig og kan aldrig udfordres.
- •Man har ikke krav på at se AES' oplysninger og begrundelser.
Hvem kan anmode om en udtalelse fra AES?
Både skadelidte og skadevolder kan anmode om AES' udtalelse om méngrad og erhvervsevnetab.
Hvor hurtigt skal AES afgive en udtalelse?
Udtalelsen skal afgives så vidt muligt inden 1 år – dog senest 2 år efter anmodningen.
Kan AES udstede en midlertidig udtalelse?
Ja, hvis den erhvervsmæssige situation ikke er afklaret, kan AES lave en midlertidig udtalelse, hvilket skal fremgå tydeligt.
Har jeg ret til at se materialet i min sag hos AES?
Ja, både skadelidte og skadevolder har ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler.
Skal AES begrunde deres udtalelse?
Ja, AES’ udtalelse skal være begrundet, jf. forvaltningslovens § 24.
Velkommen – her får du styr på erstatningsreglerne!
Velkommen – her får du styr på erstatningsreglerne!