Barnets lov § 126
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 126 åbner for, at en bred kreds af fagpersoner – herunder personale i børnehuset, politiet, anklagemyndigheden, sundhedsmyndigheder, autoriserede sundhedspersoner og relevante kommunale myndigheder – kan dele fortrolige personlige oplysninger om barnet og dets familie under behandlingen af en sag, hvor børnehuset bruges.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 721 af 14.6.2023
Under behandlingen af en sag, hvor et børnehus benyttes, jf. § 125, kan personalet i børnehuset, politiet og anklagemyndigheden, sundhedsmyndigheder, autoriserede sundhedspersoner og kommunale myndigheder, der løser opgaver inden for området for udsatte børn og unge, indbyrdes udveksle oplysninger om rent private forhold om barnets eller den unges personlige og familiemæssige omstændigheder, hvis udvekslingen må anses for nødvendig af hensyn til barnets eller den unges sundhed og udvikling. Autoriserede sundhedspersoner er forpligtet til under behandlingen af en sag, hvor et børnehus benyttes, at videregive oplysninger omfattet af 1. pkt. til fagpersoner og myndigheder nævnt i 1. pkt., hvis videregivelsen anses for at være nødvendig af hensyn til barnets eller den unges sundhed og udvikling.
§ 126 åbner for, at en bred kreds af fagpersoner – herunder personale i børnehuset, politiet, anklagemyndigheden, sundhedsmyndigheder, autoriserede sundhedspersoner og relevante kommunale myndigheder – kan dele fortrolige personlige oplysninger om barnet og dets familie under behandlingen af en sag, hvor børnehuset bruges. Denne udveksling begrænses dog til tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt for barnets eller den unges sundhed og udvikling. Paragraffen markerer et brud med den strenge tavshedspligt, som normalt gælder, for at sikre helhedsorienteret og hurtig indsats i alvorlige sager om overgreb og mistanke herom. Især autoriserede sundhedspersoner er direkte forpligtet til at videregive oplysninger, hvis det vurderes nødvendigt. Det er en reaktion på tidligere sagers afdækning af, at silotænkning og manglende informationsdeling kan forlænge og forværre børns udsathed.
Eksempler
Tværfagligt møde efter mistanke om overgreb
Personalet i børnehuset, politiet og en læge drøfter detaljer fra barnets journaler og skoleoplysninger for at sikre, at barnets behov afdækkes fuldt ud og hurtigst muligt.
Lægelig information til kommunen
En sundhedsperson deler fortrolige oplysninger om barnets helbred med socialforvaltningen, fordi det er nødvendigt for at vurdere, om barnet skal anbringes midlertidigt.
Koordinering mellem kommune og politi
Myndigheder udveksler oplysninger om barnets familieforhold for at samordne sociale og strafferetlige tiltag efter en indberetning om vold.
- •At alle oplysninger automatisk kan deles uden begrænsning.
- •At tavshedspligten ophæves generelt i børnesager.
- •At alle fagpersoner i kommunen kan få adgang – det gælder kun de med opgaver inden for udsatte børn og unge.
Må myndigheder altid dele alt om barnet?
Nej, kun oplysninger der er nødvendige for barnets sundhed og udvikling i den konkrete sag, og kun mellem de specifikt nævnte aktører.
Er autoriserede sundhedspersoner forpligtet til at videregive oplysninger?
Ja, hvis det vurderes nødvendigt for barnets eller den unges sundhed og udvikling i sager med børnehus.
Omgår denne regel den almindelige tavshedspligt?
Ja, men kun i det omfang det er nødvendigt for barnets tarv, og alene i sager efter § 125 om børnehus.
Hvad hvis en sundhedsperson er i tvivl om nødvendigheden?
Det beror på en konkret vurdering, men der er pligt til at udlevere, hvis det er nødvendigt for barnets sundhed og udvikling.
Velkommen! Stil dit spørgsmål om § 126 her.
Velkommen! Stil dit spørgsmål om § 126 her.