Barnets lov § 119
Billedgenerering afventer: A young adult receiving professional social support in a comfortable and supportive Danish setting, symbolizing care and assistance within the danish context.
§ 119 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at tilbyde støtte til unge mellem 18 og 22 år, der har betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det vurderes som væsentligt af hensyn til den unges behov for støtte, og hvis den unge samtykker.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde indsatser efter § 120 til en ung i alderen 18 til 22 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, og hvis den unge har samtykket hertil.
Stk. 2. Støtten skal bidrage til en god overgang til voksenlivet, herunder have fokus på omsorg og forberedelse til den unges næste bolig.
§ 119 fastslår, at kommunalbestyrelsen har pligt til at tilbyde støtte til unge mellem 18 og 22 år, der har betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det vurderes som væsentligt af hensyn til den unges behov for støtte, og hvis den unge samtykker. Paragraffen understøtter overgangen til voksenlivet med særlig fokus på de unges fortsatte udvikling og trivsel. Samtykkekravet afspejler et vigtigt princip om respekt for den unges selvbestemmelse, men kan samtidig skabe barrierer, hvis den unge er i en sårbar situation og ikke har kapacitet til at give informeret samtykke. Den praktiske anvendelse kræver derfor en fokuseret indsats fra kommunerne, som skal sikre, at unge og deres familier er velinformerede og støttede i beslutningsprocessen. Det er samtidig interessant, at loven ikke eksplicit omtaler sanktionsmuligheder eller alternative løsninger, hvis samtykke ikke opnås, hvilket kan resultere i en uklarhed i komplekse sager. Paragraffens kobling til § 120, der beskriver konkrete former for støtte, viser en sammenhængende intention om at bevare kontinuitet i støtteforløbet, især for anbragte unge. Af relaterede principafgørelser fremgår det, at lovens krav på ligebehandling og personlig støtte også skal afspejle en fleksibilitet, hvor kommunernes rolle som støttegiver udfordres, når unges egen vilje vejer tungt. Det åbner en diskussion om balancen mellem ungepersoners ret til selvbestemmelse og kommunens ansvar for at sikre nødvendig støtte.
Eksempler
Støtte til ung med muskelsvind
En 20-årig med betydelig muskelsvaghed modtager støtte til bolig, daglig hjælp og uddannelsesvejledning efter § 119, hvor kommunalbestyrelsen organiserer indsatsen med samtykke fra den unge.
Overgang fra plejefamilie til selvstændig bolig
En ung, tidligere anbragt og med psykisk funktionsnedsættelse, får tilbudt støtte ifølge § 119 sammen med en fast kontaktperson for at lette overgangen til voksenlivet.
Manglende samtykke forsinker støttetilbud
Kommunen vurderer behovet for støtte, men den unge afviser tilbuddet – her kan § 119 skabe udfordringer, da loven kræver samtykke for indsatsen.
- •At kommunen kan tvinge unge til at modtage støtte efter § 119 uden deres samtykke.
- •At alle unge med en funktionsnedsættelse automatisk får støtte ifølge § 119 uden konkret vurdering.
- •At støtten efter § 119 stopper automatisk ved 22 år uden mulighed for videre støtte under andre regler.
Hvad er kravene for at få støtte efter § 119?
Den unge skal være mellem 18 og 22 år, have betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, have et væsentligt behov for støtte, og give samtykke til indsatsen.
Kan kommunen tilbyde støtte uden den unges samtykke?
Nej, ifølge § 119 kræves den unges samtykke. Hvis den unge ikke kan samtykke, skal kommunen overveje andre lovbestemmelser, men selvstændig støtte efter denne paragraf forudsætter samtykke.
Hvordan sikres den unges medinddragelse i beslutningen?
Kommunalbestyrelsen skal inddrage den unge i planlægning af støtte, jf. §§ 108-110 om ungeplan og helhedsorienteret plan, og sikre, at tilbuddet svarer til den unges behov og ønsker.
Hvorfor er alderen 18-22 år særlig vigtig i denne paragraf?
Paragraffen støtter unges overgang til voksenlivet, hvor mange i målgruppen fortsat har behov for støtte, og som derfor er relevant i denne aldersgruppe.
Hvilken type støtte kan ydes under denne paragraf?
Støtten omfatter døgnophold, fast kontaktperson eller udslusningsordning, jf. § 120, målrettet en god overgang til voksenlivet for unge med betydelig funktionsnedsættelse.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05GældendeÅr: 2005
Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...
Relaterede paragraffer:§ 164§ 68§ 4§ 15§ 6+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 56-18GældendeÅr: 2018
Serviceloven giver mulighed for, at en person, der ønsker det, kan passe en nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom i hjemmet. Serviceloven giver også mulighed for, at personer, der passer en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, er beret...
Relaterede paragraffer:§ 118§ 119
Velkommen til din juridiske rådgiver om barnets lov!
Velkommen til din juridiske rådgiver om barnets lov!