Barnets lov § 88
Billedgenerering afventer: A Danish social worker assisting a family with a child with disabilities, emphasizing support during unemployment, danish context
§ 88 sikrer, at personer, som modtager hjælp til tabt arbejdsfortjeneste efter § 87, kan få supplerende økonomisk støtte ved ledighed, i op til tre måneder efter ledighedsstarten.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
I tilfælde af ledighed skal kommunalbestyrelsen give en særlig supplerende ydelse til personer, der modtager hjælp efter § 87, i op til 3 måneder efter udgangen af den måned, hvor ledigheden indtræffer. Betingelserne for udbetaling af ydelsen er, at personen
1) er arbejdsløshedsforsikret,
2) ikke er berettiget til at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
3) ikke er selvforskyldt ledig,
4) ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde og
5) ikke modtager andre ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal give den særlige supplerende ydelse uden hensyn til modtagerens og ægtefællens indtægts- og formueforhold.
Stk. 3. Den særlige supplerende ydelse udgør et beløb svarende til højeste dagpengebeløb, jf. § 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge. Ydelsen kan dog højst udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af personens arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde.
Stk. 4. Den særlige supplerende ydelse nedsættes med det beløb, som den ansatte eventuelt modtager fra arbejdsgiveren eller fra Lønmodtagernes Garantifond i forbindelse med ophør af ansættelsen.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal indbetale ATP-bidrag af den særlige supplerende ydelse efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. Ydelsesmodtageren skal betale en tredjedel af ATP-bidraget, og kommunen skal betale to tredjedele af bidraget.
Stk. 6. Social- og boligministeren kan efter forhandling med beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension i en bekendtgørelse fastsætte regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.
§ 88 sikrer, at personer, som modtager hjælp til tabt arbejdsfortjeneste efter § 87, kan få supplerende økonomisk støtte ved ledighed, i op til tre måneder efter ledighedsstarten. Denne bestemmelse tager højde for, at forsørgere af børn med betydelig og varigt nedsat funktionsevne ofte oplever særlige udfordringer ved arbejdsløshed, da de samtidig skal varetage barnets omfattende behov. Ydelsen betinges af en række krav: modtageren skal være arbejdsløshedsforsikret, må ikke have ret til dagpenge, ledigheden må ikke være selvforskyldt, og modtageren må ikke modtage anden forsørgelsesstøtte. Ovenstående balance er kompleks og kan risikere at efterlade nogle i utilsigtede støttekløfter, især da retten til supplerende ydelse er tidsbegrænset og knyttet til eksakte betingelser. Ankestyrelsens principafgørelser understøtter, at kommunernes individuelle vurderinger skal tage højde for konkrete og den enkeltes særlige situation. Der er fortsat plads til klarere rammer og mere fleksibilitet for at sikre kontinuerlig støtte uden unødige administrative barrierer.
Eksempler
Arbejdsløshed hos mor til barn med nedsat funktionsevne
En mor, der passer et barn med betydelig funktionsnedsættelse og modtager hjælp efter § 87, mister sit arbejde. Kommunen udbetaler supplerende ydelse i tre måneder for at sikre familiens økonomi, mens moderen genfinder beskæftigelse.
Afslag på supplerende ydelse ved ret til dagpenge
En far, som også passer et barn med nedsat funktionsevne, ansøger om supplerende ydelse efter § 88, men afvises fordi han stadig er berettiget til dagpenge efter arbejdsløshedsforsikringen, jf. lovens betingelser.
Ledighed uden ret til dagpenge og supplerende ydelse
En person mister arbejdet uden at være arbejdsløshedsforsikret og modtager derfor ikke supplerende ydelse, selv om vedkommende opfylder andre vilkår, som bl.a. ikke selvforskyldt ledighed, jf. § 88.
- •At alle personer, der passer et barn med nedsat funktionsevne, automatisk får supplerende ydelse ved ledighed; kravet om arbejdsløshedsforsikring og andre betingelser gælder.
- •At ydelsen varer ubegrænset under ledighed; ydelsen udløber efter maksimum 3 måneder efter ledighedsperiodens start.
- •At modtagelse af dagpenge ikke påvirker retten til supplerende ydelse; retten til dagpenge udelukker supplerende ydelse.
Hvem er berettiget til den supplerende ydelse efter § 88?
Personer, der modtager hjælp til tabt arbejdsfortjeneste efter § 87, er arbejdsløshedsforsikret, ikke selvforskyldt ledige, har ikke ret til dagpenge, og ikke modtager andre offentlige forsørgelsesydelser.
Hvor længe kan ydelsen udbetales ved ledighed?
Den supplerende ydelse kan udbetales i op til 3 måneder efter udgangen af den måned, hvor ledigheden indtræder.
Kan ydelsen gives, hvis personen modtager dagpenge?
Nej. Retten til supplerende ydelse efter § 88 forudsætter, at personen ikke er berettiget til dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring.
Ophører ydelsen, hvis personen ikke er arbejdsløshedsforsikret?
Ja. Uden arbejdsløshedsforsikring kan man ikke modtage supplerende ydelse, selv om man modtager tabt arbejdsfortjeneste efter § 87.
Hvordan går § 88 hånd i hånd med § 87 om tabt arbejdsfortjeneste?
§ 87 omhandler den grundlæggende støtte til tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af barn med funktionsnedsættelse, mens § 88 supplerer støtten i en periode ved ledighed, for at undgå økonomiske huller.
- Ankestyrelsens principafgørelse 83-12GældendeÅr: 2012
En kommune var berettiget til at give afslag på fortsat praktisk hjælp med henvisning til, at borgeren kunne benytte mindre belastende arbejdsstillinger, dele opgaverne op eller gøre brug af andre redskaber eller teknologiske hjælpemidler. Kommunen h...
Relaterede paragraffer:§ 88§ 5§ 83§ 113 - Ankestyrelsens principafgørelse 165-10GældendeÅr: 2010
Kommunenkan ikke afslå at betale forophold i længerevarende botilbud ønsket af ansøger efter fritvalgsreglerne, hvis botilbudet skønnes egnet ogikke ervæsentligt dyrere, end det tilbud kommunen er kommet med....
Relaterede paragraffer:§ 88§ 15§ 108
Velkommen til juridisk rådgivning om barnets lov.
Velkommen til juridisk rådgivning om barnets lov.