Barnets lov § 181
Billedgenerering afventer: Illustration showing consolidation of small social service facilities into one larger center in a Danish context, with elements symbolizing children, families, and community support.
§ 181 adresserer udfordringerne med små og utilstrækkeligt bæredygtige tilbud inden for social service og barnets lov.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
På samme betingelser som efter § 180 kan Social- og Boligstyrelsen undtagelsesvis meddele et pålæg om samling af små tilbud efter denne lov eller lov om social service rettet mod samme målgruppe til ét tilbud, hvis Social- og Boligstyrelsen vurderer, at tilbuddene ikke hver for sig er fagligt og økonomisk bæredygtige.
Stk. 2. Kommunalbestyrelserne og regionerne aftaler, hvilken kommune eller region der skal drive det samlede tilbud og herunder overtage et eller flere tilbud efter § 178, stk. 1 eller 2.
Stk. 3. Hvis kommunerne og regionerne ikke inden 4 måneder efter pålægget har indgået aftale om, hvem der skal drive tilbuddet efter stk. 2, træffer Social- og Boligstyrelsen afgørelse herom.
Stk. 4. Andre kommuner og regioner kan i den periode, jf. § 183, pålægget gælder, ikke oprette nye tilbud i forhold til denne målgruppe uden Social- og Boligstyrelsens godkendelse.
§ 181 adresserer udfordringerne med små og utilstrækkeligt bæredygtige tilbud inden for social service og barnets lov. Formålet er at sikre faglig og økonomisk bæredygtighed ved at samle mindre tilbud, som hver især ikke kan opretholde en tilfredsstillende kvalitet eller drift. Denne bestemmelse giver Social- og Boligstyrelsen beføjelse til at pålægge kommuner eller regioner at samle sådanne tilbud, hvilket kan betyde lukning eller sammensmeltning af eksisterende enheder. På den ene side kan dette styrke professionalisering og ressourceudnyttelse, men på den anden side risikerer man tab af lokal kendskab og specialiserede løsninger. Lovteksten er i tråd med rammeaftalernes formål om koordinering (jf. § 173), men kunne med fordel præcisere kriterierne for, hvornår tilbud vurderes som ikke bæredygtige, for at undgå upræcise eller vilkårlige beslutninger. I praksis følges § 181 op af § 182-183, hvor afregning og tidsrammer fastsættes, mens § 184 præciserer, at sådanne pålæg ikke kan indbringes administrativt, hvilket kan bekymre retssikkerhedsorienterede. I sammenhæng med kommunernes forsyningsansvar (jf. § 12) understreger reglen statens kontrol over lokale tilbud, men kan medføre centralisering på bekostning af fleksibilitet og nærhed til barnets og den unges netværk.
Eksempler
Sammenlægning af små regionale tilbud
Social- og Boligstyrelsen konstaterer, at to små dagtilbud i samme region hver især har for få pladser til at kunne opretholde faglig kvalitet og økonomisk drift. Styrelsen pålægger regionen at sammensætte tilbuddene til ét samlet tilbud for at optimere ressourcer og sikre tilbuddenes bæredygtighed.
Lukning af et lille privat støttetilbud
Efter en evaluering vurderer Social- og Boligstyrelsen, at et privat tilbud, der retter sig mod en snæver målgruppe, ikke længere opfylder krav til faglig standard på grund af begrænsede ressourcer. Styrelsen pålægger kommunen at afvikle det og finde et mere bæredygtigt alternativ for målgruppen.
Kommunal pålæg om samling af lokale små klubtilbud
Flere små kommunale klubtilbud for unge med særlige behov har vanskeligt ved at opretholde en bred fagkompetence og økonomi. Social- og Boligstyrelsen sender en officiel pålægsskrivelse, der forpligter kommunen til at samle disse til et større, samlet og mere professionelt tilbud.
- •At et pålæg automatisk betyder nedlæggelse af tilbud - faktisk kan det også betyde sammenslutning eller omstrukturering.
- •At kommuner kan klage over pålæg - men § 184 udelukker administrativ klage over driftspålæg fra Social- og Boligstyrelsen.
- •At faglig bæredygtighed alene handler om økonomi - det inkluderer også kvalitet, kapacitet og børnenes behov.
Hvad indebærer et pålæg om samling af små tilbud efter § 181?
Det betyder, at Social- og Boligstyrelsen kan kræve, at flere små og ikke levedygtige tilbud samles til ét, for at sikre bedre faglig kvalitet og økonomi. Kommuner eller regioner skal derfor koordinere og eventuelt lukke eller fusionere tilbuddene.
Kan en kommune klage over et pålæg om samling af tilbud efter § 181?
Nej, ifølge § 184 kan afgørelser om driftspålæg som dette ikke indbringes for anden administrativ myndighed, hvilket begrænser kommunernes klagemuligheder.
Hvordan vurderes faglig og økonomisk bæredygtighed i denne sammenhæng?
Lovteksten specificerer ikke detaljeret kriterier, men vurderingen foretages af Social- og Boligstyrelsen typisk baseret på kvalitet, omkostninger, kapacitet og driftens stabilitet. Samarbejde med kommuner og regioner indgår i vurderingen.
Hvilken praktisk betydning har denne paragraf for børn og unge i tilbuddene?
Sammenslutning af tilbud kan føre til bedre ressourcer og kompetencer, men også risiko for mindre lokal tilknytning og fleksibilitet. Det påvirker direkte tilgængeligheden af specialiserede tilbud og netværkstilknytning.
Hvordan forholder denne paragraf sig til regionale og kommunale rammeaftaler?
§ 181 understøtter rammeaftalerne efter § 173, der skal sikre koordinering og styring af tilbud på tværs af kommuner og regioner, for at sikre sammenhæng i hjælp og tilbud til børn og unge.
Velkommen til din advokatrådgiver!
Velkommen til din advokatrådgiver!