Tinglysningsafgiftsloven § 1a

Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context

Kort sagt

§ 1a indfører en fritagelse for tinglysningsafgift på transaktioner, der sker som følge af kommunalreformen eller bestemte beslutninger om ændring af kommunal eller regional struktur.

Lovtekst – § 1a

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 1083 af 1.7.2020

Der skal ikke betales afgift efter denne lov for tinglysninger, der sker som følge af overdragelser af aktiver og passiver samt rettigheder eller pligter i medfør af kommunalreformen, herunder mellem kommunale og amtskommunale feriefonde, der er oprettet i henhold til ferielovens § 36, stk. 3, eller i medfør af en beslutning truffet af indenrigs- og sundhedsministeren om ændring af den kommunale eller regionale inddeling eller om opløsning eller udpegelse af et forpligtende kommunalt samarbejde. Dokumenterne skal ved anmeldelsen til tinglysning være påført en erklæring om, at tinglysningen er omfattet af 1. pkt.

Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for udformningen af erklæringen.

Praktisk betydning

§ 1a indfører en fritagelse for tinglysningsafgift på transaktioner, der sker som følge af kommunalreformen eller bestemte beslutninger om ændring af kommunal eller regional struktur. Dette gælder fx overdragelse af aktiver og passiver mellem kommuner, regioner og deres feriefonde, når det udspringer af lovgivning eller pålæg fra myndigheder. Fritagelsen har været central under større kommunalreformer, hvor ejendomme, panteforhold eller andre rettigheder blev overført mellem enheder i forbindelse med sammenlægninger eller opdelinger. For at opnå afgiftsfrihed skal tinglysningsdokumenterne indeholde en særlig erklæring om, at fritagelsen efter § 1a finder anvendelse – uden denne erklæring eller korrekt hjemmel, skal der betales afgift. Skatteministeren har kompetence til at fastsætte nærmere regler for erklæringens udformning. Det er afgørende i praksis, da man ellers risikerer unødvendige ekstraomkostninger.

Eksempler

  • Overførsel af skoleejendom ved kommunesammenlægning

    Når to kommuner slås sammen, og ejerskabet til en skole skal overgå til den nye storkommune, tinglyses ejerskiftet afgiftsfrit med erklæring om § 1a.

  • Omdeling af feriefonde mellem region og kommune

    En kommunal feriefond overdrager fast ejendom til en amtskommunal feriefond efter ferieloven i forbindelse med strukturændring, og tinglysningen sker uden afgift.

  • Ændring af samarbejdsstruktur pålagt af ministeren

    Et forpligtende kommunalt samarbejde opløses efter beslutning fra ministeren, og aktiver fordeles, hvorefter de nødvendige tinglysninger gennemføres uden afgift under § 1a.

Almindelige misforståelser
  • Man tror, alle offentlige overdragelser automatisk er afgiftsfrie.
  • Nogle tror, der ikke stilles formelle krav til erklæringen for fritagelse.
  • Det antages fejlagtigt, at fritagelsen omfatter private aktører.
Almindelige spørgsmål

Gælder afgiftsfritagelsen for alle former for aktiver og passiver?

Fritagelsen gælder for tinglysning af aktiver, passiver, rettigheder og pligter som et led i kommunalreformen eller bestemte ministerielle beslutninger – ikke for private overdragelser.

Kan jeg bruge § 1a ved frivillige handler mellem kommuner?

Nej, fritagelsen gælder kun overdragelser, som direkte følger af kommunalreformen eller beslutninger fra indenrigs- og sundhedsministeren. Almindelige handler er afgiftspligtige.

Er det nok at henvise mundtligt til § 1a ved anmeldelsen?

Nej, dokumenterne skal ved selve anmeldelsen være påført en skriftlig erklæring om, at de er omfattet af fritagelsen.

Hvordan skal erklæringen formuleres?

Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler, så det anbefales at følge officielle vejledninger og bruge præcis ordlyd for at undgå fejl.

Gælder fritagelsen også for ændringer i kommunale samarbejdsformer?

Ja, så længe ændringen sker på baggrund af en ministerbeslutning om opløsning eller udpegning af forpligtende kommunalt samarbejde.

Relaterede paragraffer
  • § 8

    Indeholder andre undtagelser for afgiftsfri tinglysning, relevant til vurdering af fritagelser.

  • § 6a

    Behandler afgiftsforhold ved fusion, fission og omdannelser, som også indebærer særlige fritagelser.

Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til juridisk rådgivning om tinglysningsafgift.

Foreslåede spørgsmål
Hvordan undgår man tinglysningsafgift ved kommunal overdragelse?
Hvilke krav stilles til erklæringen efter § 1a?
Hvornår gælder fritagelsen ikke?
Tinglysningsafgiftsloven § 1a | Forklaring med eksempler