Planloven § 5i
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 5i fastslår, at kommuneplanlægningen i hele hovedstadsområdet ikke kan ske isoleret eller kun med lokal optik.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Kommuneplanlægningen i hovedstadsområdet skal udføres på grundlag af en vurdering af udviklingen i området som helhed og sikre, at hovedprincipperne i den overordnede fingerbystruktur videreføres. Byudvikling af regional betydning skal koordineres med udbygning af hovedstadsområdets overordnede infrastruktur med særlig hensyntagen til den kollektive trafikbetjening.
Stk. 2. Erhvervsministeren stiller oplysninger om udviklingen i hovedstadsområdet til rådighed for den kommunale planlægning i hovedstadsområdet.
§ 5i fastslår, at kommuneplanlægningen i hele hovedstadsområdet ikke kan ske isoleret eller kun med lokal optik. I stedet skal planlægning tage udgangspunkt i en overordnet vurdering af områdets samlede udvikling, så det samlede hovedstadsområde hænger sammen både funktionelt og fysisk. Paragraffens centrale hensigt er at sikre, at én af Nordeuropas mest kendte byudviklingsmodeller, fingerbystrukturen, ikke udhules men tværtimod fortsat ligger som grundlag for udbygning, fortætning og bæredygtig udvikling. Det betyder, at større nye byområder og regionale udviklingstiltag kun kan ske, hvis de tænkes tæt sammen med de vigtigste trafikårer og især den kollektive transport. Dette forhindrer, at enkeltkommuner løber sololøb med store udbygningsplaner, som kan svække den sammenhæng, infrastrukturen og bynaturen giver hovedstaden. Bestemmelsen har rødder tilbage til tidens store hovedstadsplanlægning efter Anden Verdenskrig, og i dag er den en væsentlig modvægt mod fragmenteret byudvikling og et vigtigt greb i den grønne omstilling.
Eksempler
Nyt byområde i forstad
En kommune ønsker at udvikle et nyt boligområde i den ydre del af hovedstaden. Ifølge § 5i skal kommunen redegøre for, hvordan området understøtter fingerbystrukturen og kobles til eksisterende S-togslinje.
Erhvervsudvidelse nær motorvej
Planlægning af et stort erhvervsområde ved en motorvejsafkørsel i hovedstadsområdet kræver, at kommunen demonstrerer, hvordan kollektiv trafikforbindelse indgår, og at det passer ind i den regionale fingerbystruktur.
Sammenhæng i udvikling
Et regionalt projekt for byudvikling drøftes mellem flere kommuner og staten for at sikre, at den kollektive trafik kan følge med, som § 5i foreskriver.
- •Mange tror, at fingerbystrukturen kun handler om København selv.
- •Det misforstås ofte, at § 5i kun er en hensigtserklæring – den er bindende for kommuneplanlægning.
- •Nogle tror fejlagtigt, at kollektiv trafik kun har sekundær betydning i planlægningen.
Hvad er fingerbystrukturen, og hvorfor er den vigtig?
Fingerbystrukturen er en planmodel, hvor udviklingen af hovedstadsområdet sker langs kollektiv akser ud fra København, adskilt af grønne kiler. Den sikrer sammenhæng, grønne områder og effektiv transport.
Betyder § 5i, at en kommune ikke kan planlægge frit?
Kommunen har frihed, men skal følge de overordnede principper og koordinere med hele hovedstadsområdets udvikling og infrastruktur, især kollektiv trafik.
Hvordan sikrer § 5i den kollektive trafik?
Større byudvikling må kun ske, hvis der samtidig tages særlig hensyn til kollektiv trafikbetjening, så området ikke bliver en trafikal blindgyde.
Gælder reglerne kun for København?
Nej, § 5i gælder for hele hovedstadsområdet som defineret i § 5h – flere kommuner i Region Hovedstaden samt enkelte i Region Sjælland.
Hvem stiller data til rådighed om udviklingen?
Erhvervsministeren skal ifølge stk. 2 levere relevante oplysninger for den kommunale planlægning i hovedstadsområdet.
Velkommen! Klar til at rådgive om kommuneplaner i hovedstaden.
Velkommen! Klar til at rådgive om kommuneplaner i hovedstaden.