Planloven § 67
Billedgenerering afventer: A Danish administrative hearing about noisy dog removal, with city officials and a pet owner present, in a modern meeting room, danish context
§ 67 markerer et markant juridisk brud, hvor den gældende planlov trådte i kraft og flere centrale love på området samtidig blev ophævet.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 1157 af 11.7.2020
Ved lovens ikrafttræden ophæves:
1) Lov om lands- og regionplanlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 921 af 22. december 1989,
2) lov om kommuneplanlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 918 af 22. december 1989,
3) lov om by- og landzoner, jf. lovbekendtgørelse nr. 919 af 22. december 1989,
4) lov nr. 123 af 1. april 1980 om ekspropriation til byudvikling,
5) lov nr. 328 af 18. juni 1969 om tilbudspligt,
6) lov nr. 305 af 30. juni 1922 om visse bestemmelser om parcelsalg,
7) kapitel 2 og § 12, stk. 3, i lov om sommerhuse og campering m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 22. december 1989,
8) §§ 2 og 3 i lov nr. 207 af 25. maj 1983 om ændring af lov om sommerhuse og campering m.v., og
9) § 24, stk. 1, nr. 1 og 2, stk. 3 og stk. 5, §§ 27, 28 a-28 d samt § 28 f, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 3, i lov om frikommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 571 af 8. august 1990.
Stk. 2. (Udelades)
§ 67 markerer et markant juridisk brud, hvor den gældende planlov trådte i kraft og flere centrale love på området samtidig blev ophævet. Det betød blandt andet, at reglerne for lands-, regions- og kommuneplanlægning, by- og landzoner samt ekspropriation til byudvikling blev samlet og nytænkt i ét regelsæt. Ophævelsen havde betydning for myndigheder, borgere og erhvervsinteresser, idet det gav et mere sammenhængende og nutidigt administrationsgrundlag. For dig som borger eller virksomhed betyder det, at mange tidligere særregler og procedurer blev forenklet eller forsvandt, og at spørgsmål om fx zonestatus eller planprocesser fremover skal afgøres efter den nuværende lov – ikke de ophævede regler. § 67 er reelt et juridisk opgør med gamle systemer og sikrer, at der ikke hersker tvivl om, hvilke regler der gælder.
Eksempler
Ældre lokalplaner vurderes
Ved et byggeønske i 1992 vurderes sagen efter planloven, ikke efter de nu ophævede love om by- og landzoner.
Gamle ekspropriationssager
Efter ikrafttrædelsen af planloven må kommunerne ikke længere bruge den ophævede lov om ekspropriation til byudvikling, men skal følge de nye regler i planloven.
Dispensation i sommerhusområder
Reglerne om dispensation i sommerhuse følger nu planloven, da ældre bestemmelser i lov om sommerhuse og campering m.v. er ophævet i det relevante omfang.
- •Man kan stadig bruge de gamle love, hvis det passer en bedre.
- •De ophævede love gælder for sager, der starter efter 1992.
- •Enkelte dele af de tidligere love lever videre uden for planloven.
Hvad betyder det, at en lov ophæves ved § 67?
Det betyder, at loven ikke længere har retskraft. Sager afgøres herefter efter den gældende planlov, ikke de gamle regler.
Gælder de bortfaldne love for gamle sager?
Kun hvis sagen blev påbegyndt før 1. januar 1992. Ellers skal nyere sager følge planloven og dens bestemmelser.
Hvorfor ophæves så mange love på én gang?
For at skabe et samlet, overskueligt regelsæt for fysisk planlægning og undgå overlap og forvirring.
Er alle regler fra de gamle love væk?
Alt det centrale er nu samlet i planloven. Enkelte overgangsbestemmelser gælder dog for igangværende sager jævnfør § 66 og § 68.
Kan jeg henvise til en af de ophævede love i dag?
Nej, du skal henvise til planloven eller de gældende regler. Ophævede love har ingen retskraft.
Velkommen – spørg om planloven og dens historik!
Velkommen – spørg om planloven og dens historik!