Barnets lov § 78
Billedgenerering afventer: A coordinating social worker discussing a holistic family support plan with parents in a Danish context, professional office setting with calm atmosphere
Paragraf 78 åbner op for, at det krævede særskilte forældrehandleplanskrav efter § 77 kan fraviges til fordel for en helhedsorienteret plan, når forældre har komplekse og sammensatte problemer.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at kravet om en særskilt forældrehandleplan for støtte til forældrene, jf. § 77, kan fraviges, og at forældrene i stedet tilbydes en helhedsorienteret plan for en forælder eller begge forældre, jf. § 110, når der er tale om forældre med komplekse og sammensatte problemer, hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne for forældrene, og hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Forældrene skal give samtykke til, at den særskilte plan erstattes af en helhedsorienteret plan.
Paragraf 78 åbner op for, at det krævede særskilte forældrehandleplanskrav efter § 77 kan fraviges til fordel for en helhedsorienteret plan, når forældre har komplekse og sammensatte problemer. Dette understreger en pragmatisk tilgang til koordinering af sociale indsatser, der kan være fragmenterede og overlappende. Paragraffen kræver forældrenes samtykke, hvilket kan potentielt skabe spændinger mellem lovens intention om effektiv koordinering og forældrenes ønske om selvbestemmelse. Praktisk betyder det, at kommunalbestyrelsen kan samle flere planer i en helhedsorienteret ramme for bedre styring og ressourceanvendelse, men uden samtykke kan planen ikke erstatte den særskilte handleplan. Dette løser delvist problemerne med komplekse familiesager, hvor flere instanser og planer kan skabe uklarhed. Samtidigt ligger der en latent udfordring i at sikre barnets tarv, hvis forældre ikke samtykker, da paragrafen ikke selvstændigt adresserer sådanne situationer. Fra praksis og relaterede love peger denne bestemmelse på behovet for bedre integration og forenkling i sagsbehandlingen, som også understøttes af §§ 110 og 77 vedrørende helhedsorienterede planer. En mere eksplicit regulering af samtykkespørgsmålet kunne afhjælpe retssikkerhedsmæssige udfordringer og styrke den professionelle adgang ved modstand.
Eksempler
Sammenlægning af flere handleplaner
En kommune står overfor forældre med komplekse sociale, psykiske og sundhedsmæssige problemer, som kræver flere forskellige indsatser. Med forældrenes samtykke erstatter kommunalbestyrelsen særskilte handleplaner med en helhedsorienteret plan for bedre koordinering.
Koordinationsbehov ved sammensatte problemer
Kommunen vurderer, at forældrene har behov for støtte i flere sammenhængende sociale områder. For at undgå silo-opdeling udarbejdes en helhedsorienteret plan, som samler de forskellige tiltag under et præcist koordineret forløb.
Forældresamarbejde som betingelse
I en sag hvor forældre med komplekse problemstillinger nægter samtykke, kan kommunen ikke erstatte særskilt handleplan med helhedsorienteret plan. Kommunalbestyrelsen må fortsat arbejde ud fra den særskilte plan, selvom det kan være mindre hensigtsmæssigt.
- •At kommunalbestyrelsen kan indføre en helhedsorienteret plan uden forældrenes samtykke.
- •At en helhedsorienteret plan automatisk erstatter alle særskilte handleplaner for barnet og ungen, uden at fokus specifikt på forældrene bibeholdes.
- •At denne paragraf omhandler barnets plan eller unges plan, mens den alene gælder for støtte til forældrene.
Hvornår kan kommunen vælge en helhedsorienteret plan i stedet for en særskilt forældrehandleplan?
Kommunalbestyrelsen kan vælge dette, når forældrene har komplekse og sammensatte problemer, der kræver flere planer koordineret med et samtykke fra forældrene, jf. § 78 og § 110.
Kan kommunen erstatte den særskilte plan uden forældrenes samtykke?
Nej, paragraf 78 kræver udtrykkeligt forældrenes samtykke for at erstatte særskilt forældrehandleplan med en helhedsorienteret plan.
Hvad er forskellen mellem en særskilt forældrehandleplan og en helhedsorienteret plan?
Særskilt forældrehandleplan fokuserer på støtte til forældrene alene, mens helhedsorienteret plan integrerer flere indsatser, herunder dem der involverer både forældre og unge, under ét koordineret forløb, jf. §§ 77 og 110.
Hvilke udfordringer kan opstå ved behov for koordination af flere planer?
Udfordringer inkluderer kompleksitet, risiko for forvirring om ansvar, og vanskeligheder ved at sikre sammenhæng i indsatsen. Paragraf 78 søger at løse dette via samordnet planlægning, men afhænger af forældrenes samtykke.
Hvordan sikres barnets tarv, hvis forældre ikke samtykker til helhedsorienteret plan?
Lovteksten i § 78 adresserer ikke direkte dette, men barnets tarv vægtes i hele lovens kontekst, og andre bestemmelser kan træde i kraft for at sikre barnet støtte, selv ved forældrenes modstand.
- Ankestyrelsens principafgørelse 78-15GældendeÅr: 2015
Kommunen skal efter servicelovens regler tilbyde ledsagelse til personer, der ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Efter ledsagebekendtgørelsen er personer med sindslidelse ikke omfattet af ...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 97§ 4§ 78§ 1
Velkommen til barnets lovs vejledning!
Velkommen til barnets lovs vejledning!