Barnets lov § 40
Billedgenerering afventer: Illustration of child medical examination with protective care in a Danish context, focusing on child welfare and authority involvement.
§ 40 fastlægger en central undtagelse fra forældremyndighedsindehaverens ret til at bestemme over et barns eller ungs medicinske behandling.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Undlader forældremyndighedsindehaveren at lade et barn eller en ung undersøge eller behandle for en livstruende sygdom eller en sygdom, der udsætter barnet eller den unge for betydelig og varigt nedsat funktionsevne, kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse om at gennemføre undersøgelsen eller behandlingen.
§ 40 fastlægger en central undtagelse fra forældremyndighedsindehaverens ret til at bestemme over et barns eller ungs medicinske behandling. Når en forælder nægter at lade et barn eller en ung modtage undersøgelse eller behandling for en livstruende sygdom eller en sygdom, der kan medføre betydelig og varigt nedsat funktionsevne, kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse om at gennemføre dette uden samtykke. Den praktiske betydning er betydelig, idet denne myndighed kan gribe ind for at beskytte barnets helbred, når forældrenes beslutning kan føre til alvorlig skade. Dette understreger lovens balance mellem forældreansvar og barnets tarv. Det er ikke ualmindeligt, at sådanne sager involverer vanskelige vurderinger af børns rettigheder og forældres autonomi, hvor loven giver et klart værktøj for myndighederne til at handle. Lovens formulering overlader skønsbeføjelser til børne- og ungeudvalget, som bør anvende magt så skånsomt som muligt. Det er værd at bemærke, at kommunalbestyrelsen skal sikre retten til advokatbistand i disse sager (§ 140), hvilket lægger vægt på retssikkerhed. Dog kunne lovens ordlyd med fordel være mere præcis om procedurer ved tvivltilfælde for at undgå unødvendige retssager. I praksis vil inddragelse af lægefaglige vurderinger være afgørende, selvom loven ikke eksplicit pålægger det her. Relaterede principafgørelser understøtter ofte, at barnets tarv skal veje tungest, og at en korrekt vurdering og sagsbehandling er afgørende.
Eksempler
Tvangsbehandling ved livstruende sygdom
Et barn med en livstruende sygdom nægtes behandling af sine forældre af religiøse årsager. Børne- og ungeudvalget træffer afgørelse om at gennemføre medicinsk behandling for at redde barnets liv.
Undersøgelse ved risiko for varig skade
Forældrene modsætter sig en nødvendig psykologisk undersøgelse af barnet på grund af mistanke om alvorlige psykiske lidelser. Børne- og ungeudvalget godkender undersøgelsen uden samtykke.
Kombination af børnefaglig undersøgelse og behandling
Under en børnefaglig undersøgelse efter mistanke om omsorgssvigt anbefales behandling af barnets sygdom. Børne- og ungeudvalget giver tilladelse til behandling trods forældrenes afvisning.
- •At forældrene mister alt beslutningsansvar ved den slags medicinske sager – § 40 er kun en undtagelse ved alvorlige tilfælde.
- •At barnets samtykke altid er nødvendig ved behandling uden forældres samtykke.
- •At alle sygdomme automatisk berettiger til en afgørelse efter § 40, mens det faktisk kræver alvorlighed og væsentlig risiko for varig skade.
Kan forældrene klage over en afgørelse efter § 40?
Ja. Afgørelser truffet af børne- og ungeudvalget kan indbringes for Ankestyrelsen i henhold til §§ 144-148 i barnets lov. Desuden er der mulighed for retlig prøvelse, jf. §§ 147-149.
Er barnets eller den unges samtykke nødvendigt ved denne afgørelse?
Paragraffen nævner kun samtykke fra forældremyndighedsindehaveren. Der stilles ikke krav om barnets samtykke, men barnets perspektiv skal inddrages generelt i loven (§§ 5, 6).
Hvilke sygdomme er omfattet af denne bestemmelse?
§ 40 omfatter livstruende sygdomme samt sygdomme, der udsætter barnet eller den unge for betydelig og varigt nedsat funktionsevne. Det skal altså dreje sig om alvorlige helbredsproblemer, hvor forsinkelse eller undladelse af behandling kan få alvorlige konsekvenser.
Hvordan sikres barnets retssikkerhed i sådanne sager?
Lovens øvrige bestemmelser, især §§ 140-142, sikrer retten til advokatbistand, partshøring og mulighed for klage for både forældre og barn/ung. Derudover gælder generelle regler om god forvaltningsskik.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-49-02GældendeÅr: 2002
Der kunne kun i meget begrænset omfang ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til begge forældre samtidig, herunder udover i alt 37 timer pr. uge. Det måtte være en forudsætning herfor, at begge forældres tilstedeværelse var påkrævet, og a...
Relaterede paragraffer:§ 29§ 72§ 40§ 28§ 42+1 mere - Ankestyrelsens principafgørelse A-20-05GældendeÅr: 2005
Hjælp til dækning af transportudgifter til samvær med anbragt barn kunne ikke ydes efter aktivlovens § 83, stk. 1. Derimod kunne hjælpen ydes efter servicelovens § 40, stk. 2, nr. 9, såfremt betingelserne efter denne bestemmelse i øvrigt var opfyldt....
Relaterede paragraffer:§ 16§ 40§ 83 - Ankestyrelsens principmeddelelse 1-21GældendeÅr: 2021
Principmeddelelsen er en omskrivning af C-18-06. Principmeddelelsen indeholder ikke noget nyt. Den praksis, som Ankestyrelsen tidligere har slået fast principielt, gælder således fortsat på tidspunktet for offentliggørelsen af denne principmeddelelse...
Relaterede paragraffer:§ 52§ 33§ 38§ 40
Velkommen til juridisk vejledning om barnets lov.
Velkommen til juridisk vejledning om barnets lov.