Barnets lov § 42

Billedgenerering afventer: Illustration of a private family foster care setting with child and caretakers in a Danish context, emphasizing legal and protective environment.

Kort sagt

§ 42 fastsætter en klar ramme for privat familiepleje, som begrænser døgnophold for børn under 14 år til maksimalt tre måneder uden godkendelse fra kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor barnet opholder sig.

Lovtekst – § 42 Barnets lov

Kilde: www.retsinformation.dk

LOV nr 282

Ingen må modtage et barn under 14 år til døgnophold i privat familiepleje i en sammenhængende periode ud over 3 måneder uden at have tilladelse dertil fra kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune.

Stk. 2. Tilladelse til privat familiepleje kan kun udstedes, når det efter en undersøgelse af familieplejen må antages, at opholdet vil være til gavn for barnet. Ved udstedelse af tilladelsen skal kommunen gøre forældremyndighedsindehaveren opmærksom på bestemmelserne i stk. 4.

Stk. 3. Det påhviler forældremyndighedsindehaveren at sikre sig, at den private familiepleje har fornøden tilladelse til privat familiepleje.

Stk. 4. Børne- og ungeudvalget i barnets eller den unges handlekommune kan efter begæring af plejeforældrene eller barnet eller den unge beslutte, at et barn eller en ung ikke må flyttes eller hjemtages fra en privat familiepleje, såfremt det må antages at skade barnet eller den unge. Forud for afgørelsen indhentes en udtalelse fra den stedlige kommune.

Stk. 5. Stk. 1-4 gælder ikke i tilfælde, hvor kun den ene af forældrene har forældremyndigheden, men barnet eller den unge får døgnophold hos den anden af forældrene.

Stk. 6. Døgnplejehjem, der modtager børn og unge under 18 år, og som drives af private uden offentlige midler, må kun oprettes og drives med tilladelse af kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune. Kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune fører tilsyn med forholdene i døgnplejehjemmet.

Praktisk betydning

§ 42 fastsætter en klar ramme for privat familiepleje, som begrænser døgnophold for børn under 14 år til maksimalt tre måneder uden godkendelse fra kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor barnet opholder sig. Formålet er at sikre kommunal kontrol med anbringelser i private plejefamilier og dermed barnets tarv og tryghed, hvilket afspejler lovens helhedsprincip om barnets bedste. Kommunen skal ved tilladelser vurdere, om opholdet gavner barnet, men paragrafen pålægger samtidig forældremyndighedsindehaveren en selvstændig pligt til at sikre, at privat familiepleje er lovligt godkendt. Formuleringen kan opleves som restriktiv, især i krisesituationer hvor hurtige løsninger ofte er nødvendige, og der kan være en sårbar balance mellem overregulering og beskyttelse. Derudover forekommer regler som paragrafens stk. 4, der tillader fastholdelse i privat familiepleje mod flytning, som ekstra kontrollimitterende tiltag, hvilket kan underminere barnets og familiens handlefrihed. Den praktiske håndhævelse kræver et tæt samarbejde mellem kommunalbestyrelser, familier og plejefamilier, hvor myndighedskrav og hensynet til barnets stabilitet skal vejes nøje. Reglen om at anbringelse uden tilladelse kan betragtes som ulovlig understreger behovet for skærpet opmærksomhed. Relaterede principafgørelser peger på betydningen af kommunalbestyrelsens vurderingskompetence i sager med plejefamilier og sikrer, at vilkårene for støtte og kontrol er klart defineret.

Eksempler

  • Akut anbringelse i privat familiepleje uden tilladelse

    Et barn under 14 år anbringes midlertidigt hos en bekendt i familiens netværk. Kommunen tilkaldes senere for at give efterfølgende tilladelse, da opholdet vedvarer ud over tre måneder. Paragraffen sikrer, at kommunalbestyrelsen kontrollerer længerevarende ophold.

  • Forælder sikrer lovlighed af privat familiepleje

    Forældremyndighedsindehaveren søger kommunens godkendelse til privat familiepleje, som estimeres at vare over perioden på tre måneder, hvilket sikrer lovlighed og opfyldelse af børns trivsel og sikkerhed.

  • Børne- og ungeudvalgets beslutning om fastholdelse

    I medfør af § 42, stk. 4, træffer børne- og ungeudvalget afgørelse om, at et barn ikke må flyttes fra privat familiepleje, da en flytning forventes at skade barnets trivsel. Kommunen indhenter samtidig udtalelse fra den stedlige kommune.

Almindelige misforståelser
  • At privat familiepleje uden kommunal godkendelse altid er ulovlig – paragrafen tillader kortvarige ophold uden tilladelse.
  • At tilladelsen er en formalitet uden reel betydning for barnets tarv; i virkeligheden er kommunens vurdering essentielt for barnets velfærd.
  • At børn over 14 år også er omfattet af denne paragraf – paragrafens aldersgrænse er klar på 14 år.
Almindelige spørgsmål

Hvad sker der, hvis et barn under 14 år opholder sig i privat familiepleje i mere end 3 måneder uden tilladelse?

Ifølge § 42 må et længerevarende døgnophold kun ske med kommunalbestyrelsens tilladelse. Ophold udover 3 måneder uden tilladelse er ulovligt, og kommunen kan reagere med at kræve hjemgivelse eller andre tiltag for at beskytte barnets tarv.

Kan forældremyndighedsindehaveren selv sikre godkendelse af privat familiepleje?

Ja, det påhviler forældremyndighedsindehaveren at sikre, at den private familiepleje har kommunalbestyrelsens nødvendige tilladelse, jf. § 42, stk. 3. Dette sikrer lovligheden i anbringelsen.

Hvad indebærer paragrafens stk. 4 om fastholdelse i privat familiepleje?

Børne- og ungeudvalget kan efter anmodning beslutte, at barnet ikke må flyttes fra den private familiepleje, hvis en flytning skønnes at kunne skade barnet. En udtalelse fra den stedlige kommune skal forinden indhentes.

Gælder paragrafens 3-månedersregel også for børn over 14 år?

Nej, § 42s begrænsning og krav om tilladelse vedrører børn under 14 år. For ældre børn gælder andre regler i barnets lov for anbringelse i plejefamilier.

Hvordan sikrer kommunalbestyrelsen kontinuitet i anbringelser i privat familiepleje?

Kommunalbestyrelsen skal vurdere barnets tarv og sikre passende støtte og tilsyn i godkendelsesprocessen, samtidig med at der vurderes muligheder for stabilitet og kontinuitet, jf. også regler om støtte efter §§ 75-79.

Relaterede principafgørelser
  • Ankestyrelsens principmeddelelse 12-21
    GældendeÅr: 2021

    Ved beregningen af tabt arbejdsfortjeneste tages der udgangspunkt i forælderens seneste lønindtægt inden overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Kommunen skal rådgive forælderen om konsekvenserne ved overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Er forælde...

    Relaterede paragraffer:§ 10§ 9§ 42
  • Ankestyrelsens principafgørelse C-19-05
    GældendeÅr: 2005

    Kompensationen for tabt arbejdsfortjeneste skulle beregnes med udgangspunkt i den seneste lønindtægt, som modtageren havde inden overgangen til at modtage tabt arbejdsfortjeneste. Dette gjaldt uanset at udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste havde v...

    Relaterede paragraffer:§ 29§ 10§ 8§ 42
Relaterede love
Stil et spørgsmål om denne lov

Velkommen til din juridiske rådgiver om barnets lov!

Foreslåede spørgsmål
Hvad omhandler § 42 i barnets lov?
Hvordan fungerer tilladelsen til privat familiepleje?
Hvilke regler gælder for anbringelse under 14 år?