Barnets lov § 68
Billedgenerering afventer: A professional social worker discussing permanent out-of-home placement with a child over 10 years old in a danish context, emphasizing care and stability.
Paragraf 68 giver børn og unge fra 10 år en direkte ret til at anmode om permanent anbringelse uden for hjemmet, hvilket understøtter barnets ret til selvbestemmelse i sager med livsændrende konsekvenser.
Kilde: www.retsinformation.dk
LOV nr 282
Et barn eller en ung, som er fyldt 10 år, har ret til at anmode kommunalbestyrelsen om at blive permanent anbragt uden for hjemmet efter § 67, stk. 1. Modtager kommunalbestyrelsen en anmodning efter 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der af hensyn til barnets eller den unges bedste skal udarbejdes en indstilling om permanent anbringelse, jf. § 67, stk. 4.
Stk. 2. Har kommunalbestyrelsen som følge af en anmodning efter stk. 1 udarbejdet en indstilling om permanent anbringelse, jf. § 67, stk. 4, kan børne- og ungeudvalget træffe afgørelse efter § 67, stk. 1, selv om barnet eller den unge har været anbragt i mindre end 3 år.
Paragraf 68 giver børn og unge fra 10 år en direkte ret til at anmode om permanent anbringelse uden for hjemmet, hvilket understøtter barnets ret til selvbestemmelse i sager med livsændrende konsekvenser. Kommunalbestyrelsen har efter modtagelse af en sådan anmodning en pligt til at vurdere, om barnets eller den unges bedste tilsiger, at der skal udarbejdes en indstilling til børne- og ungeudvalget efter § 67. Dette sikrer, at barnets perspektiv vægtes og at beslutningen om permanent anbringelse ikke træffes alene administrativt, men indgår i et bredere beslutningsgrundlag. Lovens krav til konkret individuel vurdering fremstår dog til tider betinget af subjektive skøn, hvilket kan give kommunen betydelig skønsbeføjelse og dermed risiko for varierende praksis. Det er positivt, at loven eksplicit anerkender barnets rettigheder, men kompleksiteten i vurderingen kræver professionelt kompetent behandling og kan udfordre klare, gennemsigtige beslutningsprocesser. Paragraffen støttes af Ankestyrelsens principafgørelse C-35-05, som understreger betydningen af bred sagsoplysning, og princippet om dette ses som afgørende for at undgå fejlagtige og uforholdsmæssige beslutninger om permanente anbringelser. Fremtidige lovændringer kunne med fordel tydeliggøre kriterierne for, hvornår en permanent anbringelse er nødvendig, for at sikre mere ensartet praksis og styrke retssikkerheden for barnet eller den unge.
Eksempler
Anmodning fra en 13-årig om permanent anbringelse
En 13-årig, der har været anbragt fritidsvis i forskellige plejefamilier, anmoder kommunen om permanent anbringelse. Kommunen vurderer barnets behov og udarbejder en indstilling efter § 67, som sendes til børne- og ungeudvalget for endelig afgørelse.
Kommunens vurdering uden indstilling
En ung på 15 år anmoder om permanent anbringelse, men kommunen vurderer efter konkret sagsbehandling, at den eksisterende anbringelse opfylder behovet bedst. Kommunen undlader at udarbejde indstilling, hvilket kan være genstand for klage, da barnets ret til en individuel og grundig vurdering skal respekteres.
Inddragelse af barnets perspektiv ved vurdering
Kommunalbestyrelsen modtager en anmodning om permanent anbringelse fra en 12-årig. I vurderingen indgår barnets udtalelser og særlige behov med fokus på stabilitet og tilknytning, som understreger vigtigheden af at inddrage barnets eget perspektiv ved beslutninger om permanent anbringelse.
- •Alle børn over 10 år får automatisk permanent anbringelse, hvis de anmoder om det – i realiteten vurderes anmodningen altid konkret.
- •Kommunalbestyrelsen kan træffe permanent anbringelse uden at udarbejde en indstilling til børne- og ungeudvalget, hvilket ikke stemmer overens med lovens krav.
- •Barnets samtykke er ikke nødvendigt for permanente anbringelser, uanset alder, hvilket for børn over 15 år er forkert.
Hvad betyder permanent anbringelse efter § 68?
Permanent anbringelse betyder, at barnet eller den unge bliver anbragt uden for hjemmet på ubestemt tid, fordi det vurderes at være til barnets bedste at forblive på anbringelsesstedet. Det kræver en indstilling og afgørelse efter reglerne i § 67.
Kan børn under 10 år anmode om permanent anbringelse?
Nej. Retten til at anmode om permanent anbringelse efter § 68 gælder kun børn og unge, som er fyldt 10 år. For yngre børn træffes afgørelser som led i kommunens eller børne- og ungeudvalgets sagsbehandling.
Hvordan sikres barnets perspektiv i en anmodning om permanent anbringelse?
Barnets holdning skal inddrages løbende ved samtaler, og den børne- og ungerådgivning, som kommunen fører tilsyn med, skal understøtte barnets aktive medvirken, jf. §§ 5 og 8. Den børnefaglige undersøgelse vil ofte belyse barnets perspektiv.
Kan kommunens vurdering afvises eller påklages?
Ja, afgørelser om permanent anbringelse kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 og 14, og i særlige tilfælde for retten, jf. §§ 144-149. Det sikrer retssikkerhed for barnet og familien.
Er samtykke nødvendigt ved permanent anbringelse?
For børn over 15 år kræves som udgangspunkt samtykke til permanent anbringelse efter § 67, stk. 3. For yngre børn træffes afgørelser af børne- og ungeudvalget på baggrund af indstilling fra kommunen.
- Ankestyrelsens principafgørelse C-50-05GældendeÅr: 2005
Ankestyrelsen fandt, at det sociale nævn havde kompetence til ændre det af amtet bevilgede almindelige lån til et udvidet lån på trods af, at ansøger alene havde klaget over afslag på særlig indretning. Kommunen var derfor berettiget til at opsige de...
Relaterede paragraffer:§ 164§ 68§ 4§ 15§ 6+4 mere - Ankestyrelsens principafgørelse 123-12GældendeÅr: 2012
Et samtykke til en anbringelse uden for hjemmet af et barn eller en ung skal omfatte formålet med anbringelsen. Der skal ikke foreligge samtykke til samtlige elementer i handleplanen. Et samtykke må ikke være betinget af, at barnet eller den unge anb...
Relaterede paragraffer:§ 9a§ 68§ 52§ 72§ 53 - Ankestyrelsens principafgørelse C-35-05GældendeÅr: 2005
En amtskommunes afslag på flytning af en mentalt retarderet lovovertræder, der ved administrativ beslutning var blevet anbragt på institution, til en institution i hjemamtet kunne påklages til det sociale nævn i hjemamtet efter de almindelige klagere...
Relaterede paragraffer:§ 2§ 60§ 92§ 5§ 68+3 mere
Velkommen til barnet lov-chatten!
Velkommen til barnet lov-chatten!